Økosuksess for Rema 1000

19.01.2012
Rema priskutt på økologisk barnemat i alle sine butikker har ført til 70 prosent omsetningsvekst, i følge avisen Vårt Land. Dette er et imponerende resultat som viser at Rema har nådd godt fram til forbrukerne med informasjon om disse økologiske produktene, sier daglig leder Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Videre har Rema oppnådd 30 % vekst på et par måneder på sin økologiske priskampanje i Oslo området, der de har tatt i noen flere økologiske produkter og senket prisene med 10-30 %. Og Rema lover å satse videre.

Ole Robert Reitan og Rema opplever suksess med sin satsing på økologisk mat til lavere priser.  Foto: Rema


Økobølge i dagligvarebransjen

-Det går en økobølge i dagligvarehandelen nå, sier Reidar Andestad. Det er det også et stort behov for. Coop lanserer 20 nye økologiske Änglamark produkter i løpet av året, de kommer med pristilbud til medlemmer og de senker prisen på økologisk frukt og grønt fra 1.februar. Fra den datoen vil økologisk frukt og grønt være priset likt konvensjonelle produkter. -Nå er det opp til oss forbrukere å aktivt å benytte oss av de gode tilbudene og spre informasjon om dette, sier han. Grunnlaget er lagt for at vi kan få en fin vekst i økologisk omsetning og vinnere er miljøet og sunnhetsorienterte forbrukere, sier Reidar Andestad

 

De beste er fortsatt best

-For forbrukere som vil ha et godt utvalg av økologiske produkter er det fortsatt Mega, Meny, Ultra, Obs og andre fullsortimentsbutikker som vanligvis har det største utvalget, sier Reidar Andestad. Det samme gjelder de økologiske dagligivarebutikkene som vi finner i de større byene. Men for den samlet omsetningen av økologisk mat og tilgjengeligheten til det for mange forbrukere, er det viktig det som nå skjer i  lavprisbutikkene til Rema og Coops Prix og Extra.  Til og med i Danmark som har en rekke gode butikkjeder med mye økologisk mat er det en lavpriskjede som har høyst økologisk omsetning, legger han til.

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere