Økoutviklingen i Danmark til inspirasjon

07.03.2010
En av nøkkelkvinnene bak den imponerende økologiske utviklingen i Danmark, Gitte Hvoldal, fra Økologisk Landsforening, har besøkt Oikos og en rekke norske butikker. Sist uke holdt hun to foredrag på Oikos sitt markedsseminar.

Etter butikkrunden roste hun Økologiske Norgården for god design på deres økologiske kjøttprodukter, samtidig savnet hun flere økomelkprodukter i norske butikker. Hun trodde BioQ, var økologisk melk, og ble dermed et eksempel på at Bio-betegnelsen skaper feil inntrykk på varer når de ikke er økologiske.

Gitte Hvoldal fra Økologisk Landsforening har både sjekket økoutvalget i norske butikker og delt sine erfaringer om utviklingen av det økologiske markedet i Danmark.  Foto: Oikos

 

Årsakene til økoveksten i Danmark

Her pekte hun på fire forhold:

  • Lav tillit til konvensjonelle varer
  • Økt velstand
  • Fokus på sunnhet
  • Interesse for kvalitet og gourmet mat

 

Andel økologisk av varehandelen

(gjengitt fra tabell):

 

1993: 0,5 %

1995: 1,6 %

1999: 3,5 %

2006: 4,6 %

2008 og 2009: 6,5 %

Fra 1999 til 2004 var nivået omtrent det samme

 

 

 

Økologisk andel i Coop Danmark

 

Melk

44 %

Egg

33 %

Sitrusfrukter

38 %

Babymat

93 %

Mel

35 %

Gulerøtter

30 %

 

Som svar på krisen i 2009 kom Coop Danmark med en ansvarlighetskampanjen hvor de viste til globale miljøutfordringer for vår klode, samtidig som de  opprettholdt i prisen på økovarer.  Mens de andre kjedene senket prisene, til dels ganske mye. 

 

Forbrukerne har vært stabile.  Likevel presenterte Gitte 2009 som et år med tømmermenn, planen for 2010 er å vaske tavlen ren for en ny start og i 2011 er en tilbake med ny vekst.

 

Forbrukerne beskriver hun med at de har blitt mer fornuftige siste året

  • Forbrukerne har lært leksen
  • De har gått fra impuls kjøp til planlagte innkjøp
  • De vil ha verdi for pengene
  • God, men enkel, design er viktig for folket
  • Verdi for pengene

 

 

Konklusjon på den økologiske utviklingen i Danmark

  • Et høgt økologisk salg
  • Tett samarbeid med dagligvarekjedene = suksess
  • Tross krisen har detaljhandelen holdt økovarene i hyllene
  • Den økologiske forbruker er ikke sensitiv ovenfor krisen
  • Fremtidens sunne fornuftige tankegang går hånd i hånd med økologisk tankegang

 

Se presentasjonen om det danske økomarkedet.

Se presentasjonen om den danske økoforbrukeren.

---

Denne oppsummeringen er laget av Reidar Andestad.  Kommentarer sendes reidar@oikos.no

 

Annonsører

Samarbeidspartnere