Økovarer og lavpris er danske vinnere

21.02.2009
-Fra september 2008 har vi hatt en utvikling der forbrukerne kutter ut varer i mellomprisgruppen og i stor grad velger økologiske varer eller lavprisvarer, sier miljøsjef i Coop Danmark Katrine Milman i samtale med www.oikos.no under BioFack messen i Nûrnberg. Økoveksten fortsetter dermed, tross økonomiske krisetider.

Bildet av miløjsjef Katrine Milman i Coop Danmark

Coop Danmark 50% av økosalget! 

Coop i Danmark står for 34 % av dagligvarehandelen i Danmark og imponerende 50% av den økologiske omsetningen.  Flaggskipet i den danske Coop-familien er butikkjeden Irma, som er kjent for et store økologiske vareutvalg, som i snitt utgjør ca 12 - 15 % av butikkenes totale omsetning. I enkelte uker har Irma-butikkene sogar hatt en økologisk omsetning på over 30 %.  I lavpriskjeden Kvikly har man et fast økologisk basissortiment som teller 300 ulike økologiske produkter. Kjedens moto er "Ditt økologiske varehus" og 1-2 av de ansatte har fått spesiell opplæring for å følge opp salg og markedsføring av de økologiske varene.  Enda tyngre er satsingen i de større butikkene som Super Brugsen.  Super Brugsen står for over 12 % av det danske markedets totale økoomsetning, fulgt av Irma butikkene som med sitt beskjedne antall butikker står for 8,5 % og billigkjeden Kviky for litt over 8%.

 

Senket prisene på økologiske varer

Katrine Milman forteller at Coop har senket prisen på en del av de vanligste økologiske varer for å holde på kundene og dette har ført til større omsetning og inntjening. 

Suksessen Danmark har som årets land på den store økologiske verdensmessen i Nûrnberg i Tyskland tilskriver Milman samarbeidet i det hun kaller det gode triangelet - Regjering, Coop butikkene og økologiske produsenter med deres organisasjoner.

 

Marianne Myhren fra Debio og fra Oikos Kristen Ulstein, Kersti Mathiassen og Jon Magne Holten med tapas på den danske standen på BioFach.

Årets land under økomessen BioFach

Danmark har under BioFachmessen presentert at omsetningen av økologiske varer i 2008 har passert 5,5 % av varehandelen og at omsetningen fortsetter å vokse i 2009. Melk er lokomotivet med 33,6 % av lettmelksalget og 15,1 % av kulturmelkesalget. Det må legges til at økologisk melk kun er litt dyrere enn konvensjonell melk i Danmark. Havre ligger på 33 % så her er det mye økologiske frokostblanding og brødbaking. Egg ligger på 28,7 % hvetemel på 22,3 %.

 

Færre økosvin enn forventet

Siden Danmark er kjent for sin svienproduksjon og eksport på dette området er det kanskje overraskende at økologisk svin utgjør bare 1,5 % av markedet, mens økologisk kylling har 1,2 %.  Frukt ligger derimot på 13,5 % og grønnsaker på 8,9 %.

 

Samlet vekst

Danskene kan også skryte av en vekst i økologisk dagligvareomsetning på 25% i 2008 og 33 % i 2007.

Annonsører

Samarbeidspartnere