Økt økokonkurranse

05.01.2009
Coop svarer på ICAs "I love Eco" aksjon med kampanje for sitt økobrand Änglamark. Oikos er glad for økt konkurranse mellom økologiske varemerker.

 

I høst har ICA kjedens store kampanjen "I love Eco" blitt lansert med stor kreativitet i media med annonser , dansekonkurranse på internett og i store stads i butikk.  Nå svarer Coop med kampanje for sitt store økologiske varemerke "Änglamark" med  en spennende profilering av sine økologiske produkter gjennom reklamefilm.

 

Trend med økobrand

- I Oikos tror vi kampen mellom sterke økovaremerkerr vil bli trenden fremover, sier daglig leder Reidar Andestad.  Det pågår er en offensiv konkurranse mellom de store butikkjedenes økomerker  Her kjempes det om viktige kunder og i et voksende marked. Ekstra gledelig for forbrukerne er at både "Änglamark" og "I love Eco" har kommet med en rekke produkter som med sin merkevaredesign er godt synlig i butikk. Denne brandingen av økologiske produkter gjør det enklere for forbrukerne å finne frem til økovarene i butikkene og vil bidra til vekst i økologisk dagligvareomsetning.

 

Norges gruppen uten eget økovaremerke

Så langt har Norges gruppen ikke kommet opp med noe eget økobrand, men de har et stort økologisk vareutvalg i særlig sine Ultra og Menybutikker.  - Vi kan spekulere på om de kommer med eget økomerke i løpet av året, det vil ikke være overraskende sier Reidar Andestad i Oikos. Vi ber forbrukerne først og fremst se etter Debios Ø-merke for å finne frem til økologiske produkter.

 

  

Samvirkebedriftene med ulik merkestrategi

- Norges dominerende kjøtt- og eggprodusent Nortura har også valgt å flagge sine økologiske egg og kjøttprodukter under nytt brand Norgården.  Tine derimot markedsfører sine økologiske melk-, yoghurt- og osteprodukter under Tine-navnet og med økologisk som tillegg.  Her blir det spennende å se om Nortura med sitt nye økobrand Nordgården vil nå frem til forbrukerne mer enn før, de satser iallefall offensivt med nye produkter, sier Reidar Andestad.

Annonsører

Samarbeidspartnere