Øyafestivalen på toppen i økomat - 50 tonn!

10.08.2009
Ingen land har så mange festivaler med økologisk mat som Norge, sier Idun Leinaas, prosjektleder i Oikos. Siden 2003 har Øyafestivalen stått i spissen for denne utviklingen sammen med Oikos. I år klarer Øyafestivalen å kombinere både økologisk og kortreist mat.

Bildet er fra Oikos sin infostand på en tidligere Øyafestival

 

Onsdag til lørdag denne uken vil Oikos være til stede på Øyafestivalen i

Middelalderparken i Oslo. Her vil Oikos tilby festivaldeltagere informasjon om økologisk mat og landbruk.

 

50 tonn økomat 

Helt siden Oikos tok initiativet til et samarbeidsprosjekt i 2003, har Øyafestivalen satset på servering av økologisk mat. Oikos og Øyafestivalen har samarbeidet tett i alle disse 7 årene for å få til at all mat som serveres på festivalen skal være økologisk. De siste to årene har festivalen servert 130.000 porsjoner, laget med 50 tonn økologiske råvarer!  Linnèa Elisabeth Svennson har vært og er sentralt i den økologiske profileringen av festivalen.

 

Økologisk og kortreist

Øyafestivalen satser på kortreiste, økologiske produkter; grønnsaker fra Vestfold, kjøtt fra Oslo-området og egg og kylling fra Telemark.

 

 

Øyafestivalen som modell

Koblingen mellom kulturarrangement og servering av økologisk mat blir gjennomgående positivt mottatt av festivaldeltagere landet over, sier Idun Leinaas, prosjektleder for festivalprosjektet i Oikos. - Øyafestivalen er den musikkfestivalen med størst forbruk av økologiske råvarer i Norge. De kan altså klart ta på seg rollen som et foregangseksempel for andre arrangører, næringsliv og privatpersoner, fortsetter Leinaas.

 

For mere informasjon om Øyafestivalens miljøarbeid og for oversikt over menyen på årets festival, se http://oyafestivalen.com/pages/nor/17-miljoe

 

Oikos og festivaler

Gjennom festivalprosjektet som er støttet av Statens Landbruksforvaltning bistår Oikos en rekke festivaler rundt omkring i landet.  Prosjektet er tredelt:

 

1. Oikos gir gjennom året råd til aktuelle festivaler om hvordan de bør planlegge, hvor de får tak i aktuelle produkter og hvordan sette opp en økologisk meny . Oikos deltar ofte med informasjon og opplæring av de som har med matlaging og servering på festivalene.

 

2. Oikos bistår produsenter av økologisk mat med hvordan de kan tilpasse sine produkter og produksjon slik at de kan komme inn i festivalmarkedet.  Etter hvert har dette blitt et betydelig sesongmarked for en rekke økologiske produsenter.

 

3. I tillegg deltar Oikos med informasjonstand om økologisk produksjon og forbruk på en rekke arranngement.  Velkommen innom standen på Øya og test dine økokunnskaper i vår lille økoquiz!

 

For mere informasjon om Oikos og festivalprosjektet, se her:

http://www.oikos.no/newsread/news.asp?n=5469&wce=

Annonsører

Samarbeidspartnere