Øyafestivalen som økoambassadør

07.08.2014
I 2013 serverte Øyafestivalen over 30 tonn økologisk mat, som utgjorde 90 prosent av totalen. Det medførte at Øya har mottatt Debios gullmerke. Oikos har hatt rollen som påvirker og arrangementsveileder siden 2003 og bidro til at Øya valgte den økologiske retningen.

Langsiktig satsning
– Vi drømte ikke om at Øya skulle bli den formidable suksessen det har blitt. Da vi tok kontakt første gang i 2003 og foreslo for dem at de burde satse på økologisk mat, fikk vi en positiv mottakelse, men jeg tror ingen av oss tenkte at det skulle bli så stort som det har vært de siste årene. 90 prosent økologiske råvarer, til både gjester, artister og de som jobber på Øya, tenk det! sier seniorrådgiver Maken Pollestad Sele.

De første årene var Oikos sin rolle som rådgiver å få mataktørene til å forstå hvorfor og hvordan økologisk. – Mataktørene som den gang solgte mat på festivalområdet produserte ikke økologisk mat til daglig. Vi måtte derfor fortelle dem hvorfor de skulle servere økologisk dyrket mat, og hvor de kunne finne råvarene, forteller hun videre. Oikos ansatte Linnéa Svensson som hjalp Øyafestivalen. Hun ble så ansatt som en del av Øyas administrasjon og jobbet der med mat og miljø i mange år. I dag har Øya derfor langt mindre behov for Oikos sin assistanse. Nå er det Oikos som i større grad nyter godt av samarbeidet og har en opplysningsstand på festivalområdet.

Bli medlem og vinn
– Vi vil gjerne få ut mer info om økologisk mat og landbruk til de bevisste festivalgjengerne på Øya, sier Sele. Vi har Øko-quiz med fine premier og tips til hvordan du kan dyrke litt selv. De som blir medlem får spesialpris, blir med i trekningen av en kasse fra Kolonihagen og en liten overraskelse, avslutter hun med et lurt smil.

Annonsører

Samarbeidspartnere