Produktets unike historie må frem

09.09.2010
-Historiefortelling, bruk av sosiale medier i markedsføringen, ønsket om et fritt og uavhengig opplysningskontor, økte offentlige innkjøp og hjelp i blant annet produktutviklingen var sentrale temaer på markedsaktørenes dag sist uke skriver Nofima Mat på sin hjemmeside. Hundre representanter fra næringen var med på samlingen på Kulinarisk Akademi i Oslo.

I Danmark finner en oftere enn i Norge produktets historie beskrevet på innpakningen, som på denne økomelken hos Irma i Danmark, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.  Dette var et tema på markedsdagen på Kulinarisk Akademi.  Bildet:  Oikos

 

Applaus for nylansering


Dagen startet med minimesse og lansering av Coop Änglamark Ekstra Lett Melk.

- Coop er den første dagligvarekjeden i Norge som lanserer sin egen melk. Det skjer i samarbeid med Rørosmeieriet. Dette er en stor nyhet for vår kunder, butikker og medlemmer. Melken representerer et helt nytt alternativ som vi er oppriktig stolte av, sier adm. direktør i Coop Norge Handel, Svein Fanebust.

Begeistringen var lett å spore både blant utstillerne og innkjøperne som deltok på minimessen på Kulinarisk Akademi. De økologiske produsentene meldte om stor interesse og begeistring.

Daglig leder Berit Norstrøm for de åtte økologiske bøndene fra Innherred i Trøndelag som har gått sammen og startet bedriften Naturkjøtt og nå satser på dagligvaremarkedet, kunne fortelle om positive signaler, og at de mener seg gå en spennende høst i møte.

 

Sosiale medier som skapt for økologiske aktører


- Vi kan, i motsetning til mange store produsenter av konvensjonelle matvarer, fortelle historier knyttet til hvert enkelt produkt. Dette bidrar til at sosiale medier er en veldig god kanal for profilering for vårt vedkommende, sier sa Jon-Frede Engdahl, daglig leder av Kolonihagen i følge Nofima-siden.

 

Les hele saken hos Nofima Mat

Annonsører

Samarbeidspartnere