Rekordvekst i Nederland

20.01.2011
Salget av økologiske produkter har steget med 20 prosent til 229 millioner euro for de tre første kvartalene i 2010, melder Landbrukets Økonomiske Institutt i Nederland. Dette er den største veksten som har vært de siste ti årene. – Det er spennende å følge utviklingen i Nederland siden vi i Norge har så mye handelskontakt med landet og en del innflyttere som ofte er ekstra miljø- og økologisk bevisste, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge.

Økologisk ost fra firmaet Bastiaansen Bio. Meieriprodukter er den varegruppen som har steget mest i omsetning i Nederland.  Foto: Bastiaansen B V.

Meieriprodukter øker mest 

Meieriprodukter står for 37 prosent av omsetningsøkningen i nederlandske supermarkeder, når det gjelder økologiske produkter. Økologisk kjøtt har også hatt en stor framgang på 31 prosent. I Nederland og Tyskland står supermarkedene for om lag halvparten av det samla økologiske salget, hvilket gir spesialbutikker like stor andel. Det er uvanlig med så stor andel av omsetningen i spesialbutikker sammenlignet med andre land. Nederland kommer på 7. plass i Europa når en ser på andelen av matsalget som er økologisk, på topp er Danmark, Østerrike og Sveits i følge tall fra 2007.

 

Eksporterer økomat

Nederland er også en stor eksportør av økologisk mat. I 2007 ble 75 prosent av de økologiske eggene som ble produsert i Nederland eksportert til Tyskland. Norge importerer en god del økologiske grønnsaker fra Nederland.  Frukt og grønt var den største økologiske varegruppen i 2007 med 26 prosent, fulgt av meieriprodukter og egg med 19,2 prosent.

 

Saken over er bygd på informasjon fra Økologi og Erhverv nr. 470, 14,jan. 2011 og fra The World of Organic Agriculture, Statistics 2009 (FIBL).

Annonsører

Samarbeidspartnere