Salg av økologisk barnemat doblet på ett år i Norge

18.11.2012
Hele 42 prosent av salget av mellommåltider i barnematkategorien er økologisk, viser tall fra Nielsen. Tallene som er presentert av Nestlè viser en økning fra 22 prosent for bare ett år siden. – Bak dette ligger en gledelig økt bevissthet hos foreldre som nå vil velge mest mulig trygg og sunn barnemat, sier markedssjef Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge.

Økologisk barnemat utvikling - Nestle

 

I Oikos gleder vi oss over at dagligvarekjedene har et stadig større vareutvalg av økologisk barnemat og mener de skal roses for den raske utviklingen som skjer. Som følge av KIWI sin nye kampanje på økologisk mat, vil tilgangen på økologisk barnemat bli enda bedre framover, sier Reidar Andestad. Han viser til at når Rema 1000 tidligere i år laget kampanje på dette, økte det økologiske barnematsalget hos dem med 70 %. – Dette er en eventyrlig utvikling, sier Andestad.

 

Nestlè forsøker å økovaske all sin barnemat

 -Det største selskapet bak barnemat i Norge er Nestlè. – Nestlè virker nå så bekymret for den raske veksten av økologisk barnemat og sin egen markedsposisjon, at de forsøker å presentere all barnematen sin som like bra som økologisk. Det er selvsagt ikke sant, og det er uheldig gjort av selskapet. Det er selvsagt strenge krav til barnemat i Norge, men den eneste måten Nestlè kan vise at maten tilfredsstiller kravene til økologisk produksjon er at den blir sertifisert og godkjent som det, sier Andestad. Nestlè har også en rekke økologiske barnematprodukter og bør satse mer på dem. Han håper på en utvikling i Norge som i Danmark der nesten all barnemat er økologisk.

Barnemat øko 2  Nestlè Squeeze

Både Nestlè og Hipp har kommet med økologisk fruktsmoothies det siste året, som svar på Ellas Kitchens' store suksess med økologisk barnemat i Norge.  Foto: Oikos

 

Fruktposene driver veksten

Salget av økologisk barnemat vokser som kjent kraftig, og er den eneste kategorien som har passert myndighetenes mål på 15 prosent. – Sannheten om at økologisk barnemat selger så mye mer enn før er sammensatt. Det er primært forpakningen, fruktposene, som driver veksten, sier Helverschou hos Nestlè til Handelsbladet FK.– Vi har hatt økning i markedsandeler til tross for fokus på økologi.

 

Økoandelen har vokst mer enn barnemat totalt, men det er primært fruktpuréer som har økt. Tilgjengeligheten har dessuten mye å si, sier Kari Helverschou. Nielsen-tall bekrefter at mellommåltider driver veksten i kategorien. Økoandelen for grøt har gått fra 7 til 13 prosent på fem år, og økoandelen på middagsglass har steget fra 15 til 24 prosent i samme periode. For mellommåltider, som fruktpuréer i ulike emballasjeformer og yoghurtprodukter, har imidlertid økoandelen økt fra 22 til 42 prosent i sitt segment, skriver Handelsbladet FK.

 

Kilde: Handelsbladet FK

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere