Salget av Coop økomelk løfter Rørosmeieriet

08.10.2010
Produksjonen ved Rørosmeieriet går så det suser. I september har de hatt 50 prosent økning av rømmesalget til strorhusholdninger, samtidig som Coop planlegger å utvide salgsområdet av deres økologiske ekstra lett melk som tappes ved meieriet, forteller lokalavisen Fjell-Ljom.
-Det er meget spennende å følge utviklingen av økologisk melk etter at Coop kom med sin ekstra lett versjon. Vi har får tilbakemelding på at den har slått godt an en del steder, særlig i det sentrale Østlandsområdet og i butikker som normalt selger bra med øko-varer. Andre steder er det mer variert, men økende, sier daglig leder i Oikos – Økologisk Norge, Reidar Andestad. Denne økomelken er svært prisgunstig for forbrukere og i noen butikker har de hatt kampanjetilbud med 2 for prisen av 1.

 En måned med Coop-økomelk fra Røros Meieriet

Produksjonen av den nye melketypen tok til for en måned siden, og daglig leder, Trond Lund, forteller til Fjell-Ljom at den nå går helt etter planen. 
- Oppstarten var svært krevende, men etter hvert er arbeidsopplegg og logistikk kommet på plass og fungerer fint, forteller Lund. Produksjonen av denne melken ligger nå på mellom 6-8 000 liter om dagen. Dersom Coop går for å utvide salgsområdet, kan det bety en økning på rundt 25 prosent til 8-10 000 liter om dagen.
Det er ingen som vil si noe om hvor stor omsetting det er av den nye melketypen ennå. Informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge opplyser at de foreløpig ikke vil oppgi noen salgstall eller omsetningstall før det er gått en litt lenger periode.
- Vi er ikke minst inne på et nytt område med salg av dette produktet - hvor vi har en eneste konkurrent og markedet er mildt sagt transparent, opplyser Kløvstad til Fjell-Ljom.

 

I følge responsen under en økodemo er "denne rømmen fra Røros Meieriet dobbelt så dyr og fire ganger så god som vanlig rømme".  Om det er opppfatningen hos folk, er det ikke rart salget stiger fort.

Kraftig økning


Samtidig fortsetter Rørosmeieriet produksjonen av sine andre populære produkter, og ikke minst leveransen av Rørosrømmen til storhusholdninger har hatt et kraftig oppsving i det siste:
- Bare i september hadde vi en økning på rundt 50 prosent på dette markedet, forteller Lund. En av årsakene til det er at stadig flere kokker har tatt i bruk rømmen og fortalt og skrevet om det i mange forskjellige media.
- Det ser rett og slett ut som de er blitt avhengige av rømmen vår, sier Lund. Vi har bare fått entydig positive tilbakemeldinger fra dem. Lund tror også at all denne omtalen etter hvert vil slå ut på omsettingen via dagligvarebutikkene, skriver Fjell-Ljom.

 

Les hele saken hos Fjell-Ljom

Les om av Coops øko ekstralettmelk

Annonsører

Samarbeidspartnere