Satser på å få økologiske jordbær ut til kundene

20.06.2011
Den økologiske jordbærprodusenten Alf Torbjørn Norum i Vest-Agder selger produkter som ligger 20 prosent over de konvensjonelle i pris. Derfor er profileringsstrategien godt planlagt.
I siste utgave av Ren mat, forteller Norum om fjorårets tøffe sesong, da Bama ikke fulgte opp avtalen de hadde før sesongen.

Etter flere år med stor satsing på økologiske jordbær gav  Simon Myhrene sist år opp sin produksjon, fordi bærene ikke kom fram til forbrukerne.  Nå forsøker en i Agder med nye tiltak for å gi interesserte gir kunder økologiske jordbær.  Foto:  Oikos

 

Trenger 20 prosent påslag

- Da vi sto der med åkeren full av modne jordbær, fikk vi ikke levert dem likevel. Vi fikk bare høre at etterspørselen ikke var der. Økobærene måtte dermed selges som konvensjonelle, med tap for oss, forteller den økologiske jordbærprodusenten.
- Skal økologiske dyrking av jordbær være lønnsom, må vi ha 20 prosent høyere pris i forhold til de konvensjonelle bærene.

 

Nytt omsetningsprosjekt

Nå har Agder bær og grønt gått sammen med Oikos og Landbruksrådgiving Agder for å få til en god profilering av de økologiske jordbærene og sørge for at logistikken skal fungere.
- Vi må satse på de butikkene som ligger best til logistikkmessig. Bærene skal være ute hos kunden noen få timer etter at de er plukket og vi kan ikke kjøre lange veier med bare noe få kasser, forklarer Thormod Larsen i Agderbær, lederen for prosjektet «Omsetning av økologiske jordbær».

 

Les hele saken hos Norsk Landbruk her

 

Er du medlem i Oikos eller abonennt på Ren Mat får du bladet og  finner du saken over og flere sider om økologisk jordbærdyrking.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere