Seier til Svanen, Blomsten og Ø-merket i Danmark

26.01.2011
Den danske Forbrukerombudsmanden har kommet med en ny veiledning som setter en stopper for villedende markedsføring. Danmarks Naturfredningsforening roser veiledningen, som blant annet slår fast at Svanen, Blomsten og Ø-merket er de eneste reelle kvalitetsmerkene nå det gjelder hensyn til miljøet.
– Dette er en sak som er meget aktuell i Norge, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge. Han viser blant annet til debatten rundt Tines store reklamekampanje med informasjon om at alle norske kuer beiter ute om sommeren. Sannheten er at mange norske kuer ikke slipper ut av fjøset. Det er bare de økologiske kuene som er sikret beite og utegang.

Etter samarbeid med en rekke organisasjoner i Danmark har Forbrukerombudsmanden vedtatt å stramme inn på  bruk av ordet miljø og lignende i reklame. Det danske Ø-merket, Svanen og EU-blomsten kommer styrket ut av dette, Oikos -Økologisk Norge håper på samme innstramming her i landet, sier Reidar Andestad. Foto: Oikos.

 

Slutt på reklame for "miljøvennlige" biler?

I Danmark forventes det at det blir slutt på biler med gress på taket og bilder av glade kyr på markene.  I alle fall i reklame, dersom det ikke kan dokumenteres at dette er et kjennetegn på produktet det reklameres for. Nå har det kommet en veiledning, der Forbrukerombudsmanden stiller krav til virksomhetenes bruk av budskap om miljø, klima, bærekraftig produksjon og lignende.  Det må være hold i innholdet i reklamene, slik at forbrukerne ikke blir lurt.

Eu økologisk logo liten

Her er EU-blomsten, det nordiske Svanemerket og den nye økologiske logoen som nå brukes i EU og på stadig flere matvarer i Norge ofte sammen med det norske Ø-merket. 

 

De offisielle miljømerkene er forbrukerenes sikkerhet

Christian Poll, miljøpolitisk medarbeider i Danmarks Naturfredningsforening, har vært med på å utforme veilederen som nå har kommet.-Veilederen slår fast at bare de offisielle merkene - Svanen, Blomsten og Ø-merket - er et reelt uttrykk for at det stilles strenge krav til miljøet. Med disse merkene kan en som forbruker være sikker på at produsenten kan dokumentere miljøhensyn, sier Poll.

 

Han utdyper: - Det er en seier fordi det imøtekommer den utfordring vi ofte står overfor som forbrukere: Hvordan kan vi være sikre på at et produkt er produsert med hensyn til miljøet? Det er mange faktorer som spiller inn, som produksjonssted, transport og gjenvinningsgrad.

 

Her kan du lese hele saken hos Danmarks Naturfredningsforening

 

Her kan du lese full tekst av Forbrugerombudsmandens veiledning om bruk av miljømessige og etiske påstander mv. i markedsføringen.

 

Anmelder melkegiganten Arla Foods - TINE klaget inn for Forbrukerombudet


Danmarks Naturfredningsforening har nylig anmeldt Arla Foods for villedende markedsføring under slagordet "Tettere på naturen", fordi reklamen spiller på en harmoni med naturen og en dyrevelferd som ikke er gjeldende for konvensjonelt landbruk. TINE har blitt kritisert for det samme i sin siste reklamekampanje, og ble også klaget inn til Forbrukerombudet av Miljøpartiet De Grønne (MDG) i september 2010. Forbrukerombudet hadde ikke kapasitet til å behandle saken, og Markedsrådet avslår å tvinge ombudet til å ta saken, ifølge MDG.

 

Les DN's anmeldelse av Arla her

Annonsører

Samarbeidspartnere