Selger økologisk melk så det suser i Coop

05.11.2011
-De tre første kvartalene i 2011 har Coop hatt en økning av salget på økologisk søtmelk med 77%, sammenlignet med samme periode i fjor, forteller miljøsjef Knut Lutnes til Handelsbladet. –Coop Änglamark Ekstra lett melken har en virkelig god pris, blir distribuert bredt og blir godt synliggjort for forbrukere, er forklaringen Lutnes gir for suksessen.

-Coop store satsing på økologisk melk gir god salgsrespons, forteller miljøsjef Knut Lutnæs.  Foto: Oikos.


Coop har trykk på økomelk-omsetningen

-Coop har et tydelig og vedvarende trykk på økomelksalget, sier en fornøyd daglig leder, Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge, og det er moro når dette stadig gir bedre resultater. Det bidrar til at stadig flere forbrukerne støtter opp om en mest mulig miljøvennlig melkeproduksjon.  Dette er også viktig for økologiske melkebønder, som gjennom Coops innsats får bedre avsetning på sin kvalitetsmelk, legger han til.

 

17 % vekst i Änglamark produkter

-Vi har en relativ svar utvikling av totalsalget av økologisk mat, men Coops Änglamark-serie går som det suser, sier miljøsjef Knut Lutnes til Handelsbladet. Hittil i år er veksten på 17 %. Så langt er det 60 økoprodukter i Norge i Änglamark serien. Vi kommer til å utvide sortiment innen tørrvarer og hygiene, forteller han. I tillegg til melken er egg og havregryn, i to varianter, de mest omsatte produktene i serien. Andre varer som gjør det godt er ulike frø som solsikke, linfrø, gresskar, sesam, så kommer gulrot, hermetiske tomater, mais, appelsiner, kaffe, løk, pasta og ferske urteplanter.

 

 

Sitron snart hel-økologisk i Coop?

Ikke bare kokkene vet at sitroner sprøytes mye, og at når skallet brukes i mat blir det ekstra uheldig. Dette vil Coop gjøre noe med, og arbeider i følge Lutnes med å komme dit at de selger bare økologiske sitroner. Da kommer sitroner på linje med Coop vellykka satsing på økologiske urter som er heløkologiske. Coop er også opptatt av å bygge økologi-sortimentet i flere varegrupper, innenfor barnemat er 25 % økologisk, mel og gryn 15 % , for egg nær 4 % og 6 prosent for ost utenom hvitost. For andre kategorier er andelen veldig lav, avslutter Lutnes i et større intervju i Handelsbladets Økologibilag.

 

Økologisk matbør i VG?

Miljøsjef Knut Lutnes flagger at Coop ønsker at VG skal begynne med en egen økovarebørs for å rette oppmerksomheten på prisene av økologiske varer i butikk.- Prisene ligger ofte lan  tover andre varer, sier han og da fungerer de i mange tilfeller som en salgsbrems.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere