SIFO: Behov for tydelig budskap

20.10.2011
Det er behov for et tydelige budskap sa SIFO-forsker Eivind Jacobsen, på Nofima sin økoligfagdag. – I dag har forbrukerne et avmålt forhold til økologi. Markedsføringen er for lite offensiv, dessuten er mange varer dårlig tilgjengelig og kvaliteten er variabel. Dessuten er det for dyrt med tanke på at det ikke gis noen tilleggsbegrunnelse, sa Jacobsen i følge Nofima.no

Frivillige på Oikos stand under Moldejazz, med tydelig økologisk budskap.  Roy Listhaug (tv) og Sunniva Andestad.  Foto: Oikos

Eivind Jacobsen er forsker ved SIFO.  Foto: SIFO


Hvem bør markedsføre?

Han stilte også, til stor tilfredshet fra salen, spørsmålet om hvor lurt det er at det samme organet er ansvarlig for markedsføring av både konvensjonelt og økologisk landbruk.
Både i salen og blant foredragsholderne var det flere som la vekt på verdien av et klart og tydelig budskap. Jon-Frede Engdahl fra Kolonihagen mener at stayerevne, det å kunne fortelle gode troverdige historier om produktene og å ha som utgangspunkt alltid å velge det beste er viktige suksesskriterier.

 

Tre viktige spørsmål

Saltå Kvarns adm. direktør Johan Ununger er en kjent miljø- og økologiforkjemper i Sverige, og også en inspirerende foredragsholder. Han brenner for å få frem næringslivets rolle i å skape en bedre verden. Saltå Kvarns visjon er å være en inspirasjonskilde for å redde Østersjøen.

- Vi samarbeider tett med bøndene vi handler av, og stiller krav om bærekraftige produksjonsmetoder. Vi betaler også mer til de bøndene som gjør mest for miljøet. Vi var først ute i Sverige med å klimanøytralisere og i tillegg til å jobbe med å redde Østersjøen har vi har satt i gang et prosjekt med planting av trær i Uganda, forteller Ununger.

 

Suksess råd

I følge Ununger skyldes Saltå Kvarns suksess at de har fulgt rådene fra Jim Collins, og hans bok From Good to Great. Å kunne svare på de tre spørsmålene:
1. Hva elsker vi å gjøre?
2. Hva kan vi bli best på?
3. Hvordan kan vi tjene penger på det?

 

Saltå Kvarn har følgende svar:
1. Vi elsker å lage produkter og mat vi selv vil spise. Vi har en sterk pasjon for god og riktig mat.
2. Vi skal bli best på å være det mest troverdige og gjennomsiktige matmerke i Sverige. Vi skaper troverdighet gjennom miljøtiltakene våre
3. Vi bruker hovedsakelig sosiale medier som våre markedsføringskanaler, og skaper sterke merkevarer.

 

 

Dette er utdrag av seminar oppsummering på Nofimas hjemme side, les hele saken her

 

Annonsører

Samarbeidspartnere