Skjebnetid for øko-markedet

03.11.2014
Flere storhusholdninger satser på økologisk mat i Trøndelag. Utfordringen er tilgang til lokalt produserte økologiske varer. I frokostmøtet under Økouka nylig, ville Oikos og Bondelaget ha mer samarbeid for å øke produksjonen.

– Er det er nok lokalt produsert økologisk mat til å dekke den økende etterspørselen? Dette var det store spørsmålet som ble stilt på frokostmøtet om økologisk mat i storhusholdning og restaurant, som ble arrangert under ØKOUKA i Sør-Trøndelag nylig.

Trenger flere produsenter

– Det mangler produsenter og produkter for å satse på flere kunder, konstaterte Eivind Bakk fra Oikos Sør-Trøndelag i sin presentasjon av det økologiske markedet i Midt-Norge.

Lars Morten Rossmo fra Bondelaget i Sør-Trøndelag kunne bekrefte dette: – Det er ikke mange nye produsenter som står klar for et voksende øko-marked på grønt i dag. Han ønsket flere møteplasser, avtaler og risikofordeling mellom produsenter og kunder, mer forskning og opplæring av nye økologiske grøntprodusenter.

Skjebnetid

Det var enighet på møtet om at vi er inne i ei «skjebnetid» med sterkt voksende øko-salg og samtidig stagnasjon av økologisk areal og volum.

– For å gjøre noe med situasjonen må det mer samarbeid til, inkludert gjensidige avtaler mellom produsenter og kunder, var en av konklusjonene blant de frammøtte.

– Slik vil det bli lettere for produsenter å satse og for kundene å få tak i gode, økologiske produkter i nærområdet. Både Oikos og Bondelaget i Sør-Trøndelag kommer til å følge opp denne tematikken.

Stort potensial

Cateringbedriften Hegstad Blakstad har Debios bronse-Ø-merke . Det vil si at de serverer minst 15 prosent økologisk mat.  De serverte den økologiske frokosten på møtet. Både de og resten av de frammøtte var enige om at potensialet er stort for at flere storhusholdninger skal velge økologisk. Men det avhenger av at de får tak i økologiske matvarer.

Satser enda større

Flere storhusholdninger satser på lokal økologisk mat i regionen, deriblant St Olavs hospital. Sykehuset har som mål å tilby 30 prosent økologisk mat i sin servering til 1200 personer hver dag. – Vi ser oss om etter nye økologiske produkter hele tida, kunne kjøkkensjef Gunnar Kvamme ved St. Olavs hospital fortelle.

Sykehusets sterke innsats for økologisk servering ble premiert med Matprisen 2014 i forrige uke.

Kan bli økt import

– Denne situasjonen er ikke unik for Trøndelag, sier markedsrådgiver Cathrine Andersen i Oikos - Økologisk Norge.

– Salg og etterspørsel etter økologiske varer har økt betraktelig på landsbasis de siste par årene. Samtidig har produksjonen av økologisk mat stagnert.

– Resultatet kan bli økt import og en forspilt markedsandel på økologisk mat for norske matprodusenter, sier Cathrine Andersen i Oikos.

Annonsører

Samarbeidspartnere