Smøreventyr for Rørosmeieriet

11.01.2012
– Vi har hatt en betydelig økning, og kunne solgt utrolig mye mer. Vi klarte på langt nær å levere nok smør i desember, forteller meieribestyrer Trond Vilhelm Lund ved Rørosmeieriet . Derfor konsentrerte meieriet seg om lokalmarkedet og de som kunne hente varer på rampa, sier han til Handelsbladet. Rørosmeieriet har både fått økt salg og økt oppmerksomhet grunnet smørmangelen.

Rørossmøret har blitt gourmetfolkets favoritt, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.  Foto: Rørosmeiriet.

 

Scorer høyt på smak

-Det økologiske rørossmøret har scoret høyt på sin ekthet og sine smakskvaliteter, den økte synligheten smørkrisen har skapt bør gi et godt grunnlag for en sterk posisjon i markedet framover, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge. I tillegg til at en finner Rørossmøret i mange fullsortimentsbutikker vil også Rema 1000 selge dette i sine butikker i Midt Norge.

 

103 prosent vekst på slutten av året

- Tar du bort romjula, hadde vi en vekst på 103 prosent i ukene 48-51. På storhusholdning er veksten enda større, men volumet betydelig mindre, sier Trond Vilhelm Lund.
Rørossmøret har hatt fin økning i smørsalget hele 2011, med totalt 30 prosent vekst. Første halvår var veksten på 14 prosent, mens den endte på 42 prosent i andre halvår. Det tok for alvor av i årets tre siste måneder, med en produksjonsvekst på henholdsvis 50, 80 og 103 prosent sammenlignet med året før.

 

Tine opp 20 prosent

Tines markedsandel av totalsegmentet smør/margarin er siste rullende år på 18,8 prosent, en økning på 2,2 prosentpoeng fra samme periode i fjor.
- Vi har en økning i salget på 19,9 prosent, sier kommunikasjonssjef Kari Raunedokken i Tine, som begrunner økningen med økt interesse for ekte og naturlige produkter, økt interesse for å lage mat fra grunnen av samt lavkarbodietter, sier hun til Handelsbladet.

 

Les en større sak om smørkrisen og status nå hos Handelsbladet

 

Annonsører

Samarbeidspartnere