Sosial og rettferdig mat er den nye mattrenden

27.01.2011
Nå skal maten være sosial, skriver Nationen i en rapport om mattrender ved Grüne Woche i Berlin, der mange lokalmatprodusenter fra Norge også deltar. Det er lenge siden det handlet bare om smak på Grüne Woche, skriver Nationen. For noen år siden var det sunnhet og helse som ga maten tilleggsverdi. Nå er det etisk bevissthet: Hvor kommer maten fra, hva inneholder den, hvem tjener på den, og hva gjør den med naturen? Nå skal maten være rettferdig og sosial, skriver journalist Gåsvatn i Nationen.

Du skal nå vite hvor maten du spiser kommer fra og du skal ha god samvittighet for at de som produserer den får skikkelig betalt for produksjonen, dette er i følge Nationen en mattrend på matmessen Grüne Woche i Berling.  Her fra den tyske standen.  Foto:  Messebilde.

 

Sosial mattrend dukker opp i flere sammenhenger

- Dette er utviklingstrekk vi har sett i flere sammenhenger, sier markedssjef Kristina Alnes hos Oikos - Økologisk Norge. Hun ønsker denne trenden velkommen. Maten skal være sunn, miljøvennlig produsert og produsentene skal ha skikkelig betalt, sier hun. Det er mange produkter som er både økologiske og Fairtrade i Norge og Alnes regner med at det blir flere av disse fremover.

 

 

Slik finner den tyske retteferdige melken i butikkene.  Foto: Die faire Milch

Rettferdig melk

- I fjor ble merkevaren Die faire Milch - den rettferdige melka - lansert på Grüne Woche. Salget øker kontinuerlig ble det opplyst på årets pressekonferanse til melkebøndenes organisasjon BDM. Bøndene som deltar får en merpris som dekker kostnadene mot at de forplikter seg til å produsere uten genteknikk og å avstå fra importert fôr. Dette er det andre initiativet med fair-trade-melk i Tyskland. Stadig flere slutter seg også til initiativet fair & regional - rettferdig og lokalt - en sammenslutning av bønder og videreforedlere i Brandenburg og Berlin. Kravet for å delta er lokale kretsløp og anstendige lønninger og priser i alle ledd. Flere av produsentene er med på Grüne Woche. Rettferdig handel med den tredje verden er også kommet inn i utstillingshallene, med kaffe, te, tørket frukt, honning og mange andre varer, skriver Nationen.

Hjemmesiden til Rettferdig melk finner du her

 

Fekst brød på Grûne Woche.  Foto: messebilde

Mye felles øko- og fairtradeprodukter 

- Kundene blir overrasket over hvor mange rettferdige produkter som finnes, sier Gerhard Suchan til Nationen. Han representerer paraplyorganisasjonen for rettferdig handel i Tyskland. Den var med på Grüne Woche for første gang i fjor. Nytt i år er en felles kampanje med Naturland, en av de store organisasjonene for økoprodusenter i Tyskland. Öko + fair har støtte til småbønder, slutt på dumpingeksport og en global omlegging av landbrukspolitikkensom mål, skriver Nationen.

 

Sosial yoghurt

Sosial yoghurt Lobetaler yoghurt, nykommer på Grüne Woche, produseres etter miljøvennlige og sosiale kriterier i et lite meieri i Brandenburg utenfor Berlin. Melka komme fra lokale bønder.

 

Hele saken finner du på nationen.no

Annonsører

Samarbeidspartnere