Spis deg ung?

25.01.2010
Den islandske forfatteren og helseguruen Torbjørn Hafsteinsdottir er nå aktuell med boken «Spis deg yngre». Dette er oppfølgeren til boken «Ti år yngre på ti uker», som har solgt hele 119 000 eksemplarer i Skandinavia. Den nye boken inneholder oppskrifter på mat som forfatteren hevder har en foryngende effekt, boken ble presentert i søndagens VG.

Torbjørg Hafsteindottir (50) er ute med en ny bok om å spise seg yngre der hun anbefaler økologisk mat. Foto: Hafsteinsdottirs facebookside.

Hvorfor skriver Oikos om dette?

Vi har tatt inn denne saken på Oikos-siden for å bidra til debatten om sunt kosthold, og for å formidle hennes positive anbefalinger av økologisk mat. Hafsteinsdottir har vist at hun kan nå fram til mange med sitt budskap.

 

Å holde energinivået høyt

- For å forklare det enkelt, så handler min misjon først og fremst om å holde energinivået høyt, og blodsukkeret stabilt.

Alle oppskriftene mine er uten sukker, melk og gluten, sier Hafsteinsdottir til VG.

 

Hvorfor ikke disse ingrediensene?

- Veldig enkelt: Fordi de tapper deg for energi, svarer Hafsteinsdottir. Thorbjörg Hafsteindottir er utdannet ernæringsterapeut ved Institutt for Optimal Ernæring i Danmark.

 

 Korrigering

Boken blir korrigert av norsk ernæringsspesialist, Christian A. Drevon. Han sier at det er tre faktorer som gjelder: å spise sunt, å være regelmessig i fysisk aktiv minst seksti minutter daglig og å unngå røyking. Dersom du klarer dette er du på god vei og de flinkeste vil ha en biologisk lavere alder enn hva den kronologiske alderen tilsier, forteller lege og professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon til VG.

 

9 kostholdsråd fra Thorbjörg Hafsteinsdottir

 

1. Skån kroppen for tilsatt sukker.

2. Spis fullkornprodukter.

3. Ikke vær redd for de riktige fettstoffene.

4. Spis proteiner av skikkelig kvalitet.

5. Spis belgfrukter, nøtter, frø og kjerner hver dag.

6. Spis deg vakker med økologiske grønnsaker, frukt og bær hver dag. Minst 600 gram.

7. Drikk halvannen liter vann, ren grønnsak- og fruktjuice,grønn te eller urtete hver dag.

8. Spis regelmessig. Hopp aldri over frokosten. Veien frem består av flere små måltider.

9. Spis balanserte måltider med sunt fett, kvalitetsprotein,«hele» karbohydrater og grønnsaker - og selvsagt så økologisk som mulig. 

 

Link til stort oppslaget i VG finner du her

Blogg om hennes forrige bok

Den finner du her 

Annonsører

Samarbeidspartnere