Sterk økovekst i Norgesgruppen

29.09.2014
Norgesgruppen har solgt 50 prosent mer økovarer hittil i år enn i samme periode i fjor. Stadig nye kundegrupper vil ha økologisk mat. - Dette må jo snart merkes også hos de store aktørene, mener Oikos.

Mer enn 50 prosent økning i salget av økologisk mat er resultatet som Norgesgruppen kan vise til hittil i år.

Gulrot og andre friske grønnsaker troner på toppen i salgs-statistikken, men også egg og melkeprodukter kommer høyt opp, melder bladet Dagligvarehandelen.

Nye kundegrupper

- Vi ser nå en gryende interesse for økovarene også utenfor kjernegruppen av øko-kunder, sier Line Wesley-Holand i følge Dagligvarehandelen. Wesley-Holand er fagsjef for etisk handel og kategoriansvarlig for økologiske varer i NorgesGruppen.

Norgesgruppen satset allerede for flere år siden på sin egen økologiske merkevare, Go Eco, og innenfor gruppen har særlig Kiwi-kjeden satt fart i økosalget gjennom prisreduksjoner.

Økende salgsvekst

Totalt sett var veksten i økosalget i dagligvarebransjen 30 prosent første halvår i år.

Salget av økologisk mat har generelt økt sterkt de senere årene, men i år ser resultatene ut til å bli enda sterkere enn før.

- Det blir spennende å følge utviklingen innen økologisk fremover, sier Line Wesley-Holand til Dagligvarehandelen.

Kan åpne muligheter

- Både denne sterke veksten og det at økologiske produkter etterspørres av nye kundegrupper, er veldig positivt. Det vil kunne åpne nye muligheter også for de store aktørene, sier markedsrådgiver Cathrine Andersen i Oikos optimistisk.

- Både Tine og Nortura, bør dermed kunne klare å øke anvendelsesgraden for økovarene sine, melk og kjøtt, mener hun og viser til oppslagene i det siste om at bare halvparten av økovarene fra disse storaktørene blir solgt som økologisk vare til kundene.

- Når en stor aktør som Norgesgruppen øker omsetningen så sterkt, er det et klart signal om hva forbrukerne ønsker, påpeker Andersen.

Annonsører

Samarbeidspartnere