Stor suksess med øko på tilbud

13.02.2015
Sju ICA-kjøpmenn i Oslo gikk sammen om en felles «øko-uke» med gode tilbud på økomat nå i januar. Med skikkelig eksponering i butikk fikk de en formidabel salgsvekst, forteller bladet Dagligvarehandelen.

I samarbeid med ØKOUKA i fjor høst, kjørte ICA på Sandaker i Oslo en rekke gode økotilbud.

– Det var så vellykket at nå ville jeg gjøre det samme og få med flere, forteller en entusiastisk ICA-kjøpmann på Frogner, Roy Snapa, til bransjeavisa Dagligvarehandelen. Hele sju ICA-butikker i Oslo ble med på opplegget hans.


Ny eksponering

Kunder som besøkte noen av de sju butikkene den uka, kunne knapt unngå å legge merke til forandringen. Et eget økologisk torg, økovarer på endereoler midt i trafikkstrømmen, punkt-eksponeringer og demoer, endret handleopplevelsen for øko-kunder i alle disse butikkene.

Til og med økomelka kom opp i gripe-høyde i melkeskapet, og alt var behørig merket. Store plakater annonserte 30 prosent rabatt på økovarer.

"Øko-uke" ga salgs-suksess hos 7 ICA-butikker i Oslo Faksimile fra Dagligvarehandelen

Flerdoblet salget

- På de rundt 150 varene vi hadde øko-kampanje på, var det flere hundre prosent vekst på de fleste, kunne Snapa fortelle. Toppselgerne solgte om lag 40 ganger mer i tilbudsuka enn i en uka før.

- Vi ser også vekst på øko-varer som ikke var på kampanje, i tillegg til at butikken hadde generell omsetnings- og bruttovekst sammenliknet med i fjor.

Kjørte demo

Butikkene hadde økologiske demonstrasjoner hele uka i samarbeid med Oikos. Kundene fikk smake på både Rørosmeieriets produkter og varer fra leverandører som Raske Retter, Olivino og SuperBra.

Også ICAs egen øko-serie I love Eco, ble demonstrert for kundene.

Bortsett fra kjøtt synes Frogner-kjøpmannen at det per i dag er mulig å tilby kundene et bredt utvalg av økologiske produkter som dekker de fleste behov i hverdagen.

Skal ha rett pris

Butikken på Frogner har bevisste og relativt kjøpesterke kunder, men de skal ha varene til riktig pris.

- Det er ikke slik at de ikke er opptatt av pris her, det er de i aller høyeste grad, smiler kjøpmannen, som opplever økologi som en sterk trend som han tror bare vil tilta i årene som kommer.

Vil gjenta suksessen

- Vi er meget godt fornøyde og kommer mest sannsynlig til å dra i gang noe lignende en eller to ganger senere i år, sa ICA-kjøpmannen på Frogner til Dagligvarehandelens journalist som var på besøk.

Butikkene som var med i kampanjen var:
Ica Vindern, Ica Sandaker, ICA Sagene, ICA Supermarked Ullevål, Ica Maxi Sjølyst, ICA Frogner og Ica Supermarked Thereses gate.

Kilde: Dagligvarehandelen

Annonsører

Samarbeidspartnere