Sverige har 11 % økovekst i 2010

21.02.2011
Økologisk mat blir mer og mer populært i Sverige. Økoomsetningen viser en vekst på hele 11 %, skriver KRAV i sin nye markedsrapport for 2010. Denne veksten inkluderer handel, restauranter og storkjøkken og er beregnet av Ekoweb. Generelt har dagligvarehandelen i Sverige vokst mindre, slik at økologisk er blitt en større andel. Størst har veksten vært innen Systembolagets varer med hele 41 %, der 2,7 % av omsetningen nå er økologisk.

Økologisk yoghurt vinner fram i Sverige, i Norge har tilbudet av dette blitt mye dårligere det siste året, sier Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge.  Foto: Oikos.

Stor økovekst i Sverige

-Veksten i den økologiske dagligvarehandelen er større både i Sverige og Danmark enn i Norge, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge. I begge land er forbrukernes miljøbevissthet høy og har betydning når de handler mat. I Norge ser det ut som miljøhensyn betyr mindre for forbrukerne når de handler mat, sier hun.  Men også her i landet er fraværet av sprøytemiddelrester viktig for forbrukernes valg av mat, men det virker som om forbrukerne tenker mest på egen helse.

Det har blitt flere økologiske forbrukere, forteller markedssjef Katarina Wolf i KRAV. SIFO undersøkelse viser at 1 million svensker kjøper økologisk mat.  Begrunnelsen de har for dette er særlig at økologiske husdyr har det bedre, økologisk landbruk er gunstig for klimaet og at det smaker bedre.

Interessen for omlegging til økologisk landbruk er stor. Totalt finnes det 4000 økologiske bønder og det er 400 flere enn året før.

De store svenske butikkjedene oppgir en vekst på økologiske varer på 2 til 7 prosent. Meieri er fortsatt den største varegruppen. 

 

Vekstområder

Størst vekst har det vært innen følgende økologiske varegrupper:

Barnemat + 23 %

Is + 22 %

Te + 14 %

Yoghurt 13 %

Krydder + 12 %

Søtningsmidler + 1 %

Osteprodukter + 11 %

Nøtter + 8 %

Hermetiske grønnsaker + 6 %

 

Tilbakegang

Det har vært tilbakegang på følgende produktgrupper:

Juice/nektar -8 %

Melk - 4 %

Kaffe - 1 %

Når det gjelder økologisk kjøtt har det ikke vært noen utvikling i marked i 2010 mot 2009.

 

Fordeling på varegrupper 

Slik er fordelingen av økohandelen på de ulike varegrupper:

Meierprodukter 38,1%

Bearbeidede produkter 24,4 %

Drikkevarer 12,1%

Egg 10,1 %

Ferskmat 6,5%

Dypfryste varer 5,1%

Brød 3,3 %

Konfektyr 0,5 %

 

Systembolaget med kjempevekst

I 2004 hadde Systembolaget 27 økologiske produkter, i 2010 er dette økt til 120 der 34 var nye siste året.  Systembolagets innkjøpsdirektør Marie Nygren sider at utvalget vil bli enda bedre i 2011.  Den store økningen på 41 % økologisk salg i 2010, fører til en andel økologiske varer på 2,65 % av totalomsetningen.  Størst salg er det innen vin, med to tredjedeler, deretter følger øl og brennevin.  Cider og blandadrikker og gruppen alkoholfrie drikker er små i volum, de har en vekst på henholdsvis 479% og 243 %.

 

Denne saken er laget av Reidar Andestad, reidar@oikos.no

 

Annonsører

Samarbeidspartnere