Sverige: Stor framgang for I love Eco.

29.08.2011
Salget av økologiske produkter hos ICA Sverige tar regelrett av. Omsetningen i merkegruppen I love Eco steg hele 27 prosent i første halvår. Økologisk melk selger mest, mens økologisk storfekjøtt og krydder øker mest, skriver ICA Sverige på sin hjemmeside. – Det er veldig inspirerende å se den økologiske handelsutviklingen i Sverige, sier daglig leder, Reidar Andestad, i Oikos – Økologisk Norge. I Norge finnes det ikke minst mange gode tørrvarer i sortimentet I Love Eco og mange av disse produktene er priset gunstig for forbrukerne, legger han til.

Flere kunder etterspør økologisk mat

- Vi merker at kundene etterspør flere økologiske alternativ. Vi har jobbet mye med å utvikle og løfte vårt økologiske sortiment, blant annet gjennom en stor prissenkning på I love Eco i våres. Derfor er en vekst på hele 27 prosent selvsagt gledelig, sier miljøsjef hos ICA Sverige AB, Maria Smith. Totalt vokste økosalget syv prosent hos ICA i årets seks første måneder. Som før er det melk, fløte og naturell yoghurt som selger aller best, men storfe og svinekjøtt i ulike varianter vokser mest. Til sammen lanserte ICA et tyvetalls produkter i serien I love Eco i løpet av første halvår.

 

En del lokale innkjøp av økologisk mat

Ettersom alle ICA butikker i Sverige eies og drives av egne kjøpmenn kjøper mange av butikkene også inn mer økologisk mat på egen hånd og ofte fra lokale leverandører. Det gjør at mange av butikkene har et enda større utvalg av økologisk enn det som finnes hos ICA-sentralt, forteller Maria Smith. - Dette er en modell vi ønsker skal fungere også i Norge, sier Reidar Andestad. Det ville ha hjulpet fram lokal økologisk produksjon i større grad enn det vi ser i dag, men noen butikker klarer dette.

 

Tre dobling av økovareutvalget siden 2007

Siden lanseringen av ICA I love Eco i 2007 har det totale økologiske vareutvalget innen ICA vokst fra 1 til 3 prosent. Til og med i Norge og i Baltikum, der ICAs I love Eco ble introdusert i 2008 og 2009 har I love eco hatt en positiv utvikling, sier Maria Smith.

 

Selger mest innen økologisk første halvåret 2011

(plassering 2010 i parentes)

1 Melk (1)
2 Filmelk og naturell yoghurt (2)
3 Kaffe (4)
4 Egg (3)
5 Bananer (ny)
Øker mest innen økologisk første halvåret 2011
Storfekjøtt (+245%)
Ferske krydder (+110%)
Sitrusfrukter (+93 %)
Øvrige meieriprodukter som ferskost (+85%)
Barnegrøt/velling (+73 %)


Om ICA-konsernet

ICA-konsernet (ICA AB) er et av Nordens ledende detaljhandelsforetak med cirka 2 150 egne og forhandlereide butikker i Sverige, Norge og de tre baltiske land.  I Norge har ICA nylig bestemt seg for å selge sine ICA Maxibutikker.

 

Her finner du hele saken hos ICA Sverige

 

 

 

Annonsører

Samarbeidspartnere