Til hvilken pris?

06.02.2012
Vi har en helt ny situasjon i dagligvaremarkedet. Kjedene konkurrerer om å ha lavest pris på økologiske varer, skriver Maiken Pollestad Sele i Oikos – Økologisk Norge i Dagsavisen.
Det begynte med at Rema 1000 i desember 2011 satte i gang en kampanje, de tror flere vil kjøpe økologiske varer hvis de er billigere. I første omgang skal de teste om dette stemmer fram til april 2012.

Det kan bli store positive ringvirkninger av at butikkjedene reduserer prisene på økologisk mat, sier serniorrådgiver Maiken Pollestad Sele i Oikos - Økologisk Norge, i et innlegg i Dagsavisen.

Coop, Kiwi og Meny har fulgt opp, blant annet etter at Oikos - Økologisk Norge nylig gjennomførte en pristest. Poenget med pristestene er blant annet å sjekke prisforskjeller mellom økologiske og ikke-økologiske varer, og påpeke det om de er for drøye. Coop har gjort et smart valg ved å sette ned prisene på økologisk frukt og -grønt til samme pris som ikke-økologiske varer. Ifølge ernæringsprofessor Kaare R. Norum er pris et av de tre aspektene som påvirker matvalget vårt mest, derfor er det viktig at sunn mat blir billigere og usunn mat dyrere.

De som gjerne vil ha mer og billigere økomat jubler, og ringvirkningene kan bli store. Utfordringer når det gjelder utvalg og logistikk kan bedres ved at flere kjøper mer og at hjulene dermed går rundt raskere og jevnere. Så lenge priskrigen ikke går for langt og det ikke blir dårligere pris til bonden, er det så langt bra at kjedene senker prisene.

Les hele innlegget til Maiken Pollestad Sele i Dagsavisen her

Annonsører

Samarbeidspartnere