Tine 1, Norgården 2 og Coop 3 som økomerke

21.07.2009
Hvilke økomerker står sterkest i Norge? Synovate har undersøkt saken. -Det er naturlig at Tine er det mest kjente økomerket siden de også har den største økologiske omsetningen av selskaper i Norge. Det er derimot overraskende bra score for Norgården, som er Norturas nye økomerke med bare 1/2 års fartstid.

Blomster går til Coop som er best økokjent av dagligvarekjedene i undersøkelsen.  De må nok kjempe for beholde den posisjonen videre, sier daglig leder i Oikos, Reidar Andestad.  Norgesgruppen med særlig Ultra og Meny er offensive, samtidig har Coop gjort en god økologisk jobb i en rekke år og er ofte gode på økologisk frukt og grønt i Mega og Obs butikkene. ICA har kommet tyngre siste året og særlig i Ica Maxi butikkene finner en mange økologiske proukter og ofte under varemerket I love Eco.

 Bildet: Kanskje er det de økologiske eggpakningene som er godt synlige i en rekke butikker og med fin layout, som på kort tid har gjort forbrukerne kjent med Nortura sitt nye økomerke Norgården.

Oppsving for øko-kunnskap

Nordmenn flest blir svar skyldige når de skal nevne et merke de forbinder med økologisk mat. Men bevisstheten kommer til å øke, tror ekspertene.

 

I alt 13 leverandørnavn er målt i merkevareundersøkelsen som er gjennomført av Synovate

 

 

Bildet:  Tine har en rekke økologiske produkter som denne Brie Dovreosten.

 

Tine står sterkest som øko-merke, med en uhjulpen kjennskap på 18 prosent, foran Norgården med ni prosent. COOP kommer på tredje med syv prosent.

 

 

- Økologiske Norgården har kun vært å se i butikkene i et halvt år. Derfor er vi så langt godt fornøyd med målingen, ikke minst fordi vi kan notere den bratteste økningen i uhjulpen kjennskap, sier merkevaresjef for Norgården, Kjersti Sørby.

 

 

Bildet: Økologisk pinnekjøtt var sammen med eggene blant de første Nortura produktene som var merket med Norgården.

Norgården omfatter den økologiske satsingen i Nortura, og startet opp til jul 2008. Til nå er det lansert 23 produkter, der kjøtt og egg kommer fra dyr basert på økologisk gårdsdrift.

 

 

Spår økt kjennskap

 

 

- Interessen for økologisk mat øker, og regjeringen har satt som mål at 15 prosent av landbruket skal være økologisk innen 2015. Derfor vil vi trolig også se at kjennskapen til hvem som leverer økologiske varer kommer til å øke de nærmeste årene, sier Kjersti Sørby.

 

 

Seniorforsker John Spilling i Synovate, som er ansvarlig for den nye merkevareundersøkelsen, er enig.

 

 

- Etter hvert som flere begynner å kjøpe økologisk mat, vil kjennskapen til de forskjellige produsentene også øke. Men samtidig vil vi nok se at noen av de små leverandørene med de minst kjente merkenavnene kan bli borte underveis, sier Spilling.

 

 

Kjøperne av økologisk mat har i gjennomsnitt høyere utdannelse og inntekt enn befolkningen som helhet.

 

 

- De er bevisste forbrukere i et ennå umodent marked, sier Spilling.

 

 

Bildet. Mange varianter av økologiske oster på BioFach messen i 2009.

Kjøper lite øko-mat

 

 Nordmenn kjøpte økologisk mat for om lag 900 millioner kroner i dagligvarehandelen i fjor. Mindre enn én prosent av maten vi kjøper er økologisk. Andelen er lavere enn i nabolandene våre.

 

 

Danmark har høyest andel økologisk omsetning i dagligvarehandelen blant de skandinaviske landene. Her ligger andelen på rundt fem prosent.

 

 

I Synovate-undersøkelsen får Norgården høyest karakter på totalinntrykk blant dem som kjenner merket. Navnet forbindes av mange med stikkord som ren, naturlige produkter, trygghet, ansvarlighet og sunnhet.

 

Link til saken hos Fosnafolket

Annonsører

Samarbeidspartnere