Tøft nytt design for Rørosmeieriet

04.03.2014
I dag kommer Rørosmeieriets økologiske melk i nye kartonger med ny logo, melkeflasker og håndmalte illustrasjoner. Kvalitet og ærlighet skal synes. - Vi kjører på det vi klarer for å imøtekomme kundenes ønsker, sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund til oikos.no

Rørosmeieriet trår til på nytt. Fra og med i dag kommer hele seks av meieriets økologiske melkeprodukter i ny drakt.

Den nye designprofilen har tydelig utspring i meierivirksomhetens opprinnelse. Logoen er inspirert av lokkene på mjølkespann og utstyr på meieriet.

Vi har tenkt på Østlandsmarkedet med den nye emballasjen, forklarer meieribestyrer Trond Vilhelm Lund til oikos.no.

Kjører på

Rørosmeieriet produserer for tida økologiske melkeprodukter alt remmer og tøy kan holde.

– Vi har lagt merke til den voldsomme responsen fra markedet på Ren Mat og Oikos sine forespørsler på Facebook om hva økomelk-kundene vil ha, sier Lund til oikos.no. – Nå kjører vi på det vi klarer for å imøtekomme kundenes ønsker. Og vi har mer på lager, sier han lurt. – Vi vil hele tida utvikle oss videre.

Uhomogenisert

Gammeldagse melkeflasker på kartongene skal gjenspeile produktenes kvalitet og meieriets ærlighet i bruk av råvarer og produksjonsmetoder. Håndmalte illustrasjoner viser historikken bak produktene og meieriet, heter det i en pressemelding fra Rørosmeieriet.

– Våre produkter er lavpasteuriserte og Tjukkmjølk fra Røros, Syrnet Mjølk Skogsblåbær og Røros Rømme er heller ikke homogeniserte, framholder meieribestyrer Lund.

– Uhomogeniserte melkeprodukter er noe mange kunder har etterspurt på i henvendelser til oss i Oikos, sier seniorrådgiver i Oikos Marit Grinaker Wright. – At disse produktene nå lettere blir oppdaget av enda flere kunder, er vi i Oikos glade for.

Rørosmeieriet med ny profil, mars 2014 og Syrnet mjølk med Skogsblåbær

Skogsblåbær-melk

Vår tidligere Tjukkmjølk med blåbær har fått fyldigere smak, og nytt navn – Syrnet Mjølk Skogsblåbær.

Denne melka inneholder fortsatt meieriets originale og tradisjonsrike signalprodukt, Økologisk Tjukkmjølk. Men vi har "ristet den" så konsistensen er tynnere, forteller Lund.

I tillegg er det knapt 4 prosent økologisk sukker og økologiske skogsblåbær. Ingenting annet. Og den inneholder bare 1,4 prosent fett.

Syrnet Mjølk Skogsblåbær har en tynnere konsistens enn tjukkmjølka.

– Kundenes tilbakemeldinger har hele tida vært svært gode, men det har vært utfordrende å kommunisere at en «Tjukkmjølk» faktisk var et lett, syrnet drikkeprodukt for hele familien, framholder meieribestyrer Lund.

– Vi tror det nye navnet,  Syrnet Mjølk Skogsblåbær, vil få flere til å prøve denne gode melka.

Forankring i historien

- Vi har hele veien vært opptatt av å fortelle historien om produktene våre og deres  forankring i Rørostraktene, framholder Lund.  - Med den nye designprofilen ønsker vi å  styrke merkevaren Rørosmeieriet og fremstå mer samlet og enhetlig i uttrykket. Vi  ønsker blant annet å skape større gjenkjennelse på tvers av våre produkter, sier  meieribestyreren.

Skrukork

Det er Rørosmeieriets Fløte, Helmjølk, Lettmjølk, Ekstra lett mjølk, Økologisk Tjukkmjølk fra Røros og Syrnet Mjølk Skogsblåbær som i dag lanseres i nye pakninger. Meieriets øvrige produkter lanseres med det nye designet i løpet av året.

De nye kartongene kommer med skrukork. Med nytt tappeutstyr har meieriet dessuten mulighet til å tappe på flere typer kartonger på sikt.

– Skrukorken gjør at holdbarheten på mjølka øker, samt at den kan oppbevares liggende i kjøleskapet etter at den er åpnet, påpeker Lund.

Form til fjells

Det er design- og kommunikasjonsbyrået Form til fjells som sammen med ByHands har tatt fram grunnkonseptet for designprofilen. Merkevareutviklingsbyrået Grow har videreutviklet profilen og designet de nye kartongene. Kjersti Svang Olsen i Grow var dessuten med på utviklingen av den forrige designprofilen for Rørosmeieriet, som ble utarbeidet ved oppstarten av meieriet.

Det er drikkeproduktene og fløten som har fått nytt design nå. De øvrige produktene, Smør, Rømme, Yoghurt, Cottage Cheese og Skjørost kommer etter i løpet av året.

Fremste økomeieri

Bedriften lager produkter av høy kvalitet, med utspring i rike mattradisjoner fra Rørostraktene og med godt meierifaglig håndverk, heter det i pressemeldingen.

– Rørosmeieriet leverer økologiske og rene produkter som fremstilles i tråd med slagordet ”i takt med naturen”. Meieriet er et AS som ble stiftet 5. januar 2001. Etter stødig vekst ble 2013 et økonomisk toppår til nå. Rørosmeieriet har dermed bevist at de lykkes kommersielt innen produksjon av lokalmat, og de har befestet posisjonen som Norges fremste økologiske meieri.

Den nye designprofilen skal bidra til å tydeliggjøre Rørosmeieriet som produsent og støtte videre vekst.

Annonsører

Samarbeidspartnere