Ujevnt økosalg - Tine under press

03.05.2009
ICA øker på økomat i 2009, Norges gruppen har mindre vekst og i Coop har det stagnert. Dette i følge opplysninger som dagligvarekjedene har gitt til Dagbladet. Det er de store varegruppene økologisk frukt, grønt og melk som er redusert i Coop. Økologisk melk har gått tilbake 6,8 % og frukt og grønt med 12,7 %

Bildet: I en rekke år har det vært stor vekst i økomsetning på Tine-produktene, nå er det tilbakegang. 

Tine produktene ikke attraktive nok

Informasjonssjef Bjørn Kløvstad i Coop mener at Tine har en manglende attraktivitet på de økologiske varene sine som gjør at kundene verken velger eller foretrekker å kjøpe dem. Her mener at Tine har en del å gå.

Tines informasjonssjef Kari Raundokken sier at Tine ikke har skylden alene, men sier også at Tine vil snu på hver stein for å finne løsninger.

 

Bildet: Her er det statsråd Brekk til høyre som får innføring i hemmelighetene i økologisk baking hos Godt Brød.

 

Nye økologiske produkter selger

I Norgesgruppen har brød og bakervarer bidratt positivt.  Og ICA har kraftig utvidet sortimentet med særlig "I love Eco"-merka varer og selger 40% mer enn første kvartal i 2008. Norgesgruppen sier at veksten er halvvert så langt i 2009, men har altså fortsatt vekst tross i at mange forbrukere nå går mer mot billigere produkter.

 

Denne informasjonen er hentet fra Dagbladetutgave 1.mai 09.

Annonsører

Samarbeidspartnere