Vet vi hva vi spiser?

17.09.2012
- All ære til Forbrukerrådet for at de har sett nøye på hva matindustrien driver med, sier Maiken P. Sele i Oikos. Hun har skrevet om mat som markedsføres som noe annet enn den er og hva vi kan gjøre, i sin spalte i Dagsavisen. Sele håper at Forbrukerrådet bokstavelig talt går tekstilindustrien etter i sømmene neste gang.

 

 

 

 

Mat markedsføres som noe den ikke er. Er det greit?


Forbrukerrådet publiserte nylig rapporten "Vet vi hva vi spiser?", som blant annet førte til debatt på NRK1. Rapporten viser en rekke eksempler på matvarer hvor markedsføringen av produktet og innholdet i matvaren ikke stemmer overens. Bransjen må selv ta ansvar for å rydde opp i dette, mange forbrukere er leie av juks og fanteri i matindustrien, viser debatten. Mattilsynet må også stramme inn slik at når vi kjøper blåbærjuice, så er det faktisk blåbær som er hovedingrediensen!

Mens vi venter på at både Mattilsynet og bransjen rydder opp, har vi to fine «handleregler» vi kan bruke, det kan du lese mer om i spalten i Dagsavisen.

 

Se også:


vår omtale av Forbrukerrådets rapport
, med linker til selve rapporten og til debatten på NRK.

Bloggen "Unødvendig", om å bli mer bevisste på hva vi spiser.

 

Annonsører

Samarbeidspartnere