Vil ikke, bare vil ikke?

23.02.2010
Ikke en eneste gang viser TINE bildet av en økologisk melkekartong i sine reklamer. Ikke et eneste lite beger med øko-yoghurt er å se i reklamen som ellers gir deg alt inn med teskje.

Det får meg til å lure: Hva er TINEs interne motto for markedsføringen av de økologiske produktene? "Vil ikke, bare vil ikke"?

Om TINEs markedsføring av økologiske meieriprodukter

Kommentar av Kersti Mathiassen

 

TINE er dyktig på markedsarbeid. De sanker jevnlig priser for sine markedsføringskampanjer, sangene fra reklamene dukker opp på hitlistene og folk har gått rundt og sagt "Må ha det, bare må ha det".

 

I 2008 klarte TINE å øke salget av søtmelk for første gang siden 1980. Kommunikasjonen er "melk styrker kroppen" og TINE har spredt budskapet gjennom egne nettsider, reklamefilmer med mer. Forbrukerne knytter sunnhet og melk sterkt sammen.

 

TINE er ikke bare synlig i butikken og hjemme på kjøkkenet til folk. Institusjonskjøkkener, kantiner, skoler og barnehager er store kunder av TINE.

 

Hvor er økomelka oppi dette? Den glimrer totalt med sitt fravær. Ikke en eneste gang viser TINE bildet av en økologisk melkekartong i sine reklamer. Ikke et eneste lite beger med øko-yoghurt er å se i reklamen som ellers gir deg alt inn med teskje.

 

På storhusholdningssiden har vi ikke grunn til å tro at tilstanden er noe bedre. I en nylig utgitt rapport fra prosjektet iPOPY, hvor man har undersøkt bruken av økologisk mat i skoler og barnehager i Trondheim, forteller flere av aktørene at TINE ikke gir informasjon om at de kan levere økologiske produkter. Dette må man finne ut av på egen hånd.

 

Alt dette får meg til å lure: Hva er TINEs interne motto for markedsføringen av de økologiske produktene? "Vil ikke, bare vil ikke"?

 

Annonsører

Samarbeidspartnere