Vinner i Usprøyta-konkurranse

09.11.2010
Aksjon Usprøyta har kommet til en vellykket avslutning og vi har kåret vinneren av vår konkurranse. – Vi hadde over 1000 deltagere som spredte informasjon og etterspurte økogrønt, sier fornøyd markedssjef i Oikos, Kristina Alnes. Aksjonen nådde sitt mål om å bidra til økt bevissthet rundt matproduksjon i Norge.

Vinneren av konkurransen er det tankevekkende diktet ”Økologikk” av Ole Jørgen Hansson. Les diktet her.

Tankevekkende vinnerbidrag

Vinnerbidraget er diktet "Økologikk" er skrevet av Ole Jørgen Hansson. Juryforman og daglig leder i Oikos, Reidar Andestad, sier at vinnerbidraget oppfordrer til ettertanke. Vi mennesker må være ydmyke overfor naturen vi lever i  og vi burde fremme den økologiske tankegangen om å leve i pakt med naturen.

 

Les diktet

 

Forfatteren, Ole Jørgen Hansson, er for tiden aktuell med ei bok som heter "Emolusjon".Om boka sier forfatteren "Emolusjon beskriver en personlig reise inn i meg selv, til det stedet hvor mine beveggrunner slår sprekker, og springer ut, i form av små vulkaner, i kontakt med noe langt større, enn mitt liv; klodens bankende puls, menneskenes flytende hjerte." 

 

Gode historier  

- Økologisk mat består av gode historier, dette er mange av bidragene vi har fått inn bevis på, sier Kristina Alnes i Oikos.  

 

 

 

 

Solbær Høst. Foto: Leo Rygnestad

 

Her er et bilde innsendt av Leo Rygnestad av sin parsell i engebergløkka parsell-lag. I denne parsellen er bruk av sprøytemidler forbudt, og det brukes helst økologisk møkk som gjødsel. Bær og frukt herfra går til saft- og vinproduksjon, mens grønnsakene lager fotografen, som også er kokk, mye god mat av.

 

 

 

 

 

Økopærer. Foto: Åshild Skadberg

 

Her er et bilde innsendt av Åshild Skadberg fra barnas egen lille "butikk" med kortreiste økopærer, snedig plassert utenfor Coop Prix på John Collets Plass i Oslo.

Gråpærene hadde bare reist 100 meter fra en hage nedi gata, og barna krydret kjøpsopplevelsen med slagord de hadde lært av mor, som "garantert usprøytet" og "kortreist mat fra småskalaprodusenter".  

 

Engasjerende aksjon

Aksjonen har engasjert forbrukere til å spre informasjon om sprøytemidler og økolandbruk og etterspørre økologisk frukt og grønt i butikkene. - Vi har også fått inn nærmere 150 svar på vår undersøkelse om økologisk frukt og grønt, resultatene av denne vil vi bruke til å finne tiltak for å øke salget av økogrønt, sier Alnes. Mange forbrukere har satt pris på muligheten til å etterspørre varer elektronisk, vi kommer også til å videreutvikle dette konseptet.

 

- Vi mener det er viktig å øke bevisstheten rundt kjemibruken i matproduksjon i Norge og mener at Aksjon Usprøyta har bidratt til dette, sier Alnes. Økologisk landbruk er et alternativ som er fritt for syntetiske sprøytemidler, som lykkes godt i å holde mengden ugress og skadedyr på et lavt nivå uten bruk av gift.

 

Følger opp sprøytemiddeldebatten

Bondelaget meldte i dag at de sammen med Småbrukarlaget og Gartnerforbundet ønsker å møte Landbruks- og matdepartementet for å diskutere sprøytemiddelbruk. Oikos ved fagsjef Jon Magne Holten har bedt om å få delta på møtet for å fremme vårt synspunkt: at den mest miljøvennlige løsningen er å kutte ut bruken av kjemisk-syntetiske sprøytemidler i landbruk og private hager. Dette er den klart beste løsningen for miljø, produktkvalitet, helse og forbrukerhensyn. På sikt vil dette også sikre legitimiteten og den langsiktige økonomien i norsk landbruk.

Annonsører

Samarbeidspartnere