Choice-revolusjon i sneglefart

På tross av høyprofilert øko-satsing serverer mange Choice-hoteller frokost uten økologisk brød, pålegg, egg eller kaffe.- Vi har hatt noen utfordringer, sier administrerende direktør i Choice Torgeir Silseth.

 

Av Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

Artikkelen ble først publisert i Ren Mat nr 1-2009 

 

Det er ett år siden Choice-konsernet innkalte til pressekonferanse for å presentere sin økologiske revolusjon. - Vi er ikke motivert for noe fikleri! proklamerte hotelleier Petter Stordalen. - Et lite økologisk hjørne er ikke noe for oss. Vi skal bruke 30 millioner kroner årlig på å gi gjestene en fullverdig økologisk frokost.

 

 

 

Ble ikke mette

Ett år senere har magasinet Ren Mat sendt testere til Choice-hoteller i fem norske byer. Resultatet er ikke så mye å juble for. Hotellet vi besøkte i Førde hadde ganske enkelt ikke noe økomat. I Ålesund måtte testeren klare seg uten brød, pålegg og egg (men kaffen var både god og økologisk). Royal Christiania, kjedens flaggskip i Oslo, gjorde som forventet den beste jobben men manglet økologisk pålegg. 

Clarion Ernst Hotell i Kristiansand opplyste på forespørsel at økologisk pålegg er noe de har sluttet med. De serverte deilig økologisk brød, og vi klarte til slutt å lokalisere en boks økologisk peanutsmør. Og testeren som besøkte Quality Hotell Trondheim ble mett og fornøyd, men var skuffet over mangelen på økologiske egg og økologisk kaffe.

 

 

Problemer med leveransene

- Er det ledelsen i Choice som nedprioriterer den økologiske frokosten? Eller er det hotellene som saboterer den sentrale profileringen med økomat?

- Choice har gode erfaringer med å tilby økologisk frokost. Vi har hatt noen utfordringer underveis, spesielt med leveransene av økologiske egg. Her er vi lovet en forbedring, sier administrerende direktør Torgeir Silseth i Choice.

 

 

Folk vil ha e-stoffer

Silseth mener også at noen av produktene ikke har falt i gjestenes smak. - Det er ikke så enkelt med økologisk kjøttpålegg, man bruker jo færre tilsettingsstoffer og dermed kan det se mindre lekkert ut enn vanlig kjøttpålegg, sier han.

 

Direktøren antyder at det går enklere å servere øko-frokost i Sverige og Danmark. Bare 40 % av Choice-kjedens omsetning er i Norge. - I Sverige har vi blant annet økologisk fleskepølse og leverpostei på frokostbuffeten, forsikrer Silseth.

 

 

Dobbeltmoralsk

- Undersøkelsen illustrerer at det fortsatt er berøvelig stor avstand mellom
hva Stordalen lover og hva han faktisk leverer, kommenterer journalist Niels Christian Geelmuyden. Han har fulgt Petter Stordalen over lengre tid og er forundret over at journalister og forbruksmyndigheter ikke slår hardere ned på bløffmakeriet.

 - Dette er dobbeltmoralsk fikleri og langt fra noen økologisk revolusjon, sier Geelmuyden.

 

 

Vil forbedre seg

- Kan man markedsføre økologisk frokost når hotellene ikke leverer?

 

- Dette er ikke markedsføring - dette er et bevist verdivalg for Choice, svarer direktør Silseth. - Vi har fått veldig mye positiv tilbakemelding fra gjester og leverandører/produsenter av økologisk mat. Samtidig er vi glade for tilbakemeldinger slik at vi kan forbedre oss.

  

 

Hotell

Mangler økologisk

Kommentar

Quality Hotell Førde

Alt

Ikke så mye som en økologisk tepose

Clarion Collection Bryggen i Ålesund

Brød, juice, egg, pålegg

Blei ikkje mett av økomat. Den økologiske kaffien var god.

Clarion Hotell Ernst i Kristiansand

Kaffe, egg, pålegg, melk, frukt og grønt

"Økologisk pålegg har vi sluttet med"

Quality Hotell Augustin i Trondheim

Kaffe, egg, kjøttpålegg

God økofrokost med mye frukt og grønt

Clarion Royal Christiania

Ost, kjøttpålegg

God økofrokost, men rot med merkingen.

 

 

 

 

KOMMENTAR: GRØNNVASKING

Av Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, redaktør i Ren Mat

Hotellbransjen er utsatt, og de veit det sjøl. I disse finanskrise-tider er dyre overnattinger noe av det første som blir kuttet. Og de fleste er klar over at det er mye mer miljøvennlig å arrangere et telefonmøte enn å reise på hotell. 

  

Dette er årsaken til at hotellkjedene kappes om å skaffe seg en grønn profil. Noen satser på svanemerking, noen velger Miljøfyrtårn, og flere har forsøkt seg på økologisk frokost. Choice-kjeden til Petter Stordalen forsøker å slå til på flere fronter samtidig: ISO-sertifisering som skal minske forbruket av energi, vann og kjemikalier, samt tung markedsføring av et økologisk frokosttilbud.

 

Ren Mat har tidligere avslørt manglende samsvar mellom markedsføring og innhold på norske hoteller. I fjor på disse tider ga Choice-ledelsen inntrykk av at de hadde lært av sine feil. Nå er vi ikke så sikre på det lengre.

 

Det er selvsagt ikke Choice sin feil at leverandøren ikke klarer å produsere nok økologiske egg. Men det å påberope seg økologisk frokostsatsing samtidig som man kutter ut alt økologisk pålegg - slik Clarion Hotell Ernst i Kristiansand har gjort - det holder ikke.

 

"Vi kommer aldri til å bli bedre enn det svakeste ledd", sa innkjøpssjef Knut Kleivenes til Ren Mat i mars 2008.

 

Der sa han et sant ord. Dersom kjeden skal fortsette å påberope seg et fullverdig økologisk frokosttilbud, får de stramme opp lokale sjefer som ikke en gang klarer å sørge for økologisk kaffe.