Øko-butikktesten 2006

Ren Mat har testet utvalget av økologiske varer i 15 norske dagligvarekjeder. Testen avdekker et skarpt skille mellom de butikkene som satser på økologiske matvarer – og sinkene med under 20 øko-produkter i hyllene.

Øko-butikktesten ble trykket i Ren Mat nr 4-2006

 

Av Marte Rostvåg Ulltveit-Moe

 

- Nå selger de økologiske varene seg selv, sier øko-dronninga Ragnhild Glader ved Ultra på Bryn i Oslo. For andre gang på rad er Ultra Bryn vinner av Ren Mat sin store øko-butikktest.

 

Folket vil ha øko

For to år gjorde Ren Mat en tilsvarende øko-test. Da klaget Ragnhild Glader over mangelen på økologisk fløte. Det er fortsatt ikke å få tak i, hvis man ikke vil ha soyafløte, da. Men ellers kan hun skaffe det meste. – I Ultra-butikkene er det nå 250 ulike økologiske varelinjer, men her på Bryn nærmer vi oss 300 ulike varer, forklarer Glader. – Men det hadde ikke gjort noe med et bedre utvalg av økologisk ost. Det må vi kjøpe fra Danmark.

– Utrolig mange mennesker spør etter økologiske produkter hver eneste dag, mange av dem har kjørt langt for å komme hit. Det er ingen tvil om at kundene vil ha øko-mat  – vår viktigste jobb er å synliggjøre de økologiske alternativene ute i butikken, sier Glader på Ultra.

 

Sølv til Helios

Helios følger hakk i hæl på Ultra, med 94 av de 100 varene i øko-testen.

- Det økologiske er vårt utgangspunkt, sier Thor Risinggård i Stiftelsen Helios. – Helios ble startet fordi vi ønsket å selge økologiske varer, nå har vi 16 butikker totalt som kun fører økologiske og bio-dynamiske produkter.

- Men ikke engang Helios har økologisk skummetmelk?

- Hvor skulle vi få det fra? Vi håper Tine kjenner sin besøkelsestid og snart tilbyr økologisk skummetmelk. Vi er mange som ikke ønsker å drikke den homogeniserte lettmelka, svarer Risinggård.

 

Ferskvarene er viktigst

- Ingen kan leve på kefir og riskaker, sier Kersti Mathiassen i Oikos – Økologisk Landslag. Mathiassen er prosjektmedarbeider i Oikos og følger dagligvarebransjen tett. – Det viktigste for en øko-kunde er ferskvarene, og her ser vi at flere av kjedene forsømmer seg totalt.

Den største forbedringen fra høsten 2004 har Coop Prix. De har klatret fra 9. til 4. plass, og Ren Mat fant 80 av de 100 varene i øko-testen. Den beste Prix-butikken i hele landet er Coop Prix Elverhøy i Tromsø.

- Dette beviser vel at øko-varene også kan selges i lavprisbutikker?

- Ja, absolutt. Men det viser også at forbrukerne fortsatt er prisgitt en lokal butikksjef. De som vil får det til – se bare på Prix Elverhøy! svarer Mathiassen.

 

 

Hele øko-butikktesten kan lastes ned her  (stor fil,  vær tålmodig!)

 

 

 

De beste butikkene har nå et stort utvalg av økologisk frukt og grønt. Foto: Helios.