Petter Stordalens øko-bløff

Clarion Royal Christiania skulle være hotellkonge Petter Stordalens økologiske utstillingsvindu. Ren Mats restaurantanmeldere er grundig skuffet, og antagelig bryter Stordalen markedsføringsloven.

Av Tarjei Leer-Salvesen

 

Artikkelen ble først publisert i Ren Mat nr 1-2007

 

 

Petter Stordalen har i vinter gått ut med knallhard kritikk av Tine og Prior for å ha dårlig utvalg av økologiske varer. Samtidig har han fått mye gratis reklame for satsingen på økologisk matservering på tre av hotellene sine; ett i Oslo, ett i Stockholm og ett i København.

 

Ren Mat sendte sine entusiastiske matanmeldere Egg & Bacon på besøk for å prøvespise lunsjen. De ble møtt med en to meter høy plakat inne i spisesalen som forkynte:

 

”Vår økologiske satsning er et naturlig valg for oss som tar ansvar også utenfor hotelldøren. Vi tilbyr derfor rene og naturlige alternativer til frokost, lunsj, middag og bankett. Utvalget av økologiske produkter vil variere med tilgjengelighet og sesong. Choice hotels - Ditt naturlige valg!”

 

Skuffelsen var derfor nokså stor da de sultne matjegerne ikke fant noen økologisk mat. Etter å ha rådspurt både hovmester og kokk, var tilbudet at kokken kunne hente en yogurt som stod igjen fra frokosten.

 

Beklager

- Dette beklager jeg veldig. Jeg vil jo ikke ha misfornøyde kunder, sier Petter Stordalen. Han lover å sjekke saken, og etter en samtale med administrerende direktør i hotellkjeden sin, har han følgende forklaring.

 

- Vi tilbyr hver dag en fullverdig økologisk frokost, middag og noen alternativer til banketten.

 

- Våre anmeldere har ikke prøvd alle måltidene. Men de ble lovet en økologisk lunsj?

 

- Som du jo vet, er økologisk mat noe dyrere enn annen mat, og det som foregår på hotellet rundt lunsjtider er stort sett forretningslunsjer og andre arrangementer der vi får spesialbestillinger. De har ikke etterspurt dette. Men jeg foreslår at Ren Mat kommer tilbake og prøver frokosten.

 

Har øl

- Dere kan få en fullverdig økologisk frokost hos oss! Dessuten kan dere komme i baren og få økologisk øl og vin hver dag, forsikrer Stordalen.

 

- Men dette med økologisk lunsj er altså misvisende?

 

- Det har vi ikke klart å oppfylle, nei. Beklager det.

 

Ren Mat sendte Egg & Bacon tilbake for å teste forkosten. De kom skuffet tilbake og forkynte at det var mer økomat å få på frokosten hos konkurrenten Scandic Hotell. ”Fullverdig” var frokosten i alle fall ikke, når den manglet både brød, juice og kaffe, samt egg og bacon.

 

Kan bryte loven

Hvor går egentlig grensen for å tilby produkter med miljøprofil uten å kunne innfri kundens forventninger?

 

Frøydis Gjems-Onstad, juridisk rådgiver hos Forbrukerombudet, sier loven er helt klar når det gjelder å markedsføre produkter som ikke finnes.

 

- Forbrukerombudet har ikke behandlet denne saken, så det er ikke riktig av meg å uttale meg spesifikt om den. Men generelt kan jeg si at dersom man reklamerer for et produkt man ikke tilbyr, så strider det mot markedsføringslovens paragraf 2 og 3, sier hun.

 

Greit for Debio

- Det høres ikke ut som om de bryter noen retningslinjer for bruk av Ø-merket, sier Etti Salomonsen, infokonsulent i kontrollorganet Debio for økologisk mat.

 

Hun reagerer ikke på måten informasjonsplakaten i spisesalen er utformet på, og konstaterer at hotellet selv kan velge hvor bredt utvalget skal være, selv om kundene kan ha høyere forventinger.

 

 

Markedsføringslovens bestemmelser

 

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

(...)

 

§ 3. Utilstrekkelig veiledning m.v.

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning eller trekker inn uvedkommende forhold, og derfor må anses urimelig.

(...)