AKTIV ØKO: kampanjen over for denne gang

AKTIV ØKO forbrukerkampanje har pågått siden begynnelsen av mai og hatt som mål å inspirere, engasjere og rekruttere aktive økoforbrukere. Kampanjen har engasjert forbrukere til å etterspørre varer i sin nærbutikk, bidra til kåring av den beste økobutikken i sin kommune, bli med i konkurranser og holde seg oppdaterte på økonyheter.

Kampanjen AKTIV ØKO hadde som mål å få kåret den beste økobutikken i 20 kommuner eller bydeler. Dette målet vil bli nådd; kåringer er overstått, underveis eller planlagt i 21 kommuner. – Vi er meget fornøyde med kampanjens respons og at så mange har latt seg engasjere, sier markedssjef i Oikos- Økologisk Norge, Kristina Alnes. Til alle de engasjerte økoforbrukere vil jeg si, stå på! Dere gjør den viktigste markedsføringsjobben for økologi i Norge!

Kampanjemål nådd

Kampanjen AKTIV ØKO har som mål å få kåret den beste økobutikken i 20 kommuner eller bydeler. Dette målet vil bli nådd. - Vi er veldig fornøyd med at så mange kommuner får sin beste økobutikk kåret, sier Kristina Alnes, markedssjef i Oikos - Økologisk Norge. Kåringen har engasjert mange, det er tydelig at det er nyttig for forbrukere å få vite hvilken butikk i sitt nærområde som er best på økologi.

Oikos - Økologisk Norge tester butikker i 21 kommuner for å finne den beste økobutikken! Kåringene blir gjort på grunnlag av utvalget av vanlige økologiske varer og om de økologiske varene er merket. Kåringen blir gjennomført i samarbeid med Økoløft-kommuner, Oikos' lokallag og en rekke andre organisasjoner og frivillige.

 

Kåringen gjennomført i Stavanger og Oslo, planlagt over hele landet

Hittil er kåringer gjennomført i Stavanger og Oslo. I Stavanger ble kåringen gjennomført på konferansen "Økomat på alles fat" 3. juni. "Økologiske Dagligvarer" ble kåret til den aller beste økobutikken i byen, mens Meny Stadionparken stakk av med tittelen "den beste blant de store". Kåringen ble gjennomført i samarbeid med Økoløftprosjektet i Stavanger kommune.

 Butikksjef på Meny Stadionparken, Bent Hansen, og Gunhild Flatebø eier av Økologiske Dagligvarer. Foto: Annabell Pfluger

 

På Oslo Miljøfestival 5. juni ble de beste økobutikkene i seks av Oslos bydeler kåret. De beste butikkene er: Meny Ringnes Park på Grünerløkka, Røtter på St. Hanshaugen, ICA Supermarked Storo i Sagene bydel, Centra Colosseum på Frogner, Meny Grønland Torg i Gamle Oslo og Meny Oslo City i Oslo sentrum. 

Vinnerne i Oslo. Foto: Oikos - Økologisk Norge

Les mer om kåringen i Stavanger her.

Les mer om kåringen i Oslo her.

 

Gratulerer til alle vinnerbutikkene! Neste kåring er planlagt til fredag 9.juli i Porsanger. Kåringen skjer under GLAD LAKSelv dagene. Vinnerbutikken blir som vanlig annonsert i lokalmedia og på våre nettsider. Kåringer er planlagt over hele landet og vil foregå hele sommeren. Om det er aktuelle, lokale arrangement blir kåringen lagt til disse, slik at vinnerbutikken blir annonsert foran mange interesserte, lokale forbrukere.

 

Her er en oversikt over allerede planlagte kåringer.

Konkurranser som engasjerte

Hver uke i mai og juni har Oikos stilt et ukentlig spørsmål om økologisk landbruk, spørsmålene har variert fra antall meitemark per dekar til antall suppeposer i butikkhyllene. I forrige uke ba vi om deres beste tips til neste kampanje. Vinneren av ukens handlenett i økologisk bomull er Ronny Andersen. Takk til Ronny for godt tips!

Interessen for konkurransene har vært jevnt over stor og vi har fått inn mange gode svar. Noen lot seg også engasjere, på spørsmål om hvor mange økobønder det finnes i Norge svarte en innsender "alt for få!".

Synliggjøringen av varer i butikk

Under kampanjeperioden holdt Oikos - Økologisk Norge og Rørosmeieriet en rekke demonstrasjoner i dagligvarebutikker der vi viste frem økologiske meieriprodukter fra Røros. Rørosmeieriets produkter er kortreist, økologisk mat basert på Rørostradisjoner. Dagens produktutvalg består av tjukkmjølk, tjukkmjølk med smak, skjørost, Røros-smør, Røros-rømme, Røros-gome og cottage cheese. På demonstrasjonene har vi konsentrert oss om tjukkmelk variantene. Meierisjef Trond Lund mener selv at ingen ting er bedre og mer forfriskende enn et glass med økologisk tjukkmjølk med frisk bærsmak om sommeren.

Live Lyngstad på demo for Oikos & Rørosmeieriet. Foto: Oikos - Økologisk Norge

Økoinfo til folket

Under kampanjen har Oikos jobbet med å få ut forbrukerrettete saker på vår hjemmeside og i andre medier. Kampanjen har blitt omtalt blant annet i Dagligvarehandelen, Handelsbladet, Aftenpostens Aftenutgave, Rogalandsavis, Grønnhverdags medlemsblad, DittOslo og Finnmarks Dagblad. 

Oikos - Økologisk Norge stod også på stand under Oslo Miljøfestival og formidlet kampanjebudskapet til interesserte forbrukere på Karl Johan. Her møtte vi mange interesserte og engasjerte økoforbrukere. 

 

Positiv forbrukermakt

Oikos håper kampanjen bidrar til at flere blir mer beviste på den rollen og makten vi har som forbrukere. Matvarer er noe alle forbruker, og det er viktig å ha et bevist forhold til hvordan maten vi spiser blir produsert. Å kjøpe økologisk mat er å si klart i fra at du ønsker et bærekraftig landbruk. 

Positiv forbrukermakt virker - sammen kan vi få flere økologiske produkter i butikkhyllene og større fokus på et bærekraftig landbruk og samfunn. Kampanjen er over, men behovet er fortsatt der, vær en aktiv økoforbruker!