Dårlig kontroll med skadelige stoffer i kosmetikk

Det advares mot parabener som i stor grad brukes som konserveringsmidler i kosmetikk. Den danske Miljøstyrelsen har gitt ut en ny rapport som viser at disse stoffene er mer skadelige for barn enn tidligere antatt. - Dette kommer ikke som noen overraskelse, sier rådgiver i Oikos, Maiken Pollestad Sele, siden det er altfor dårlig kontroll med hva som er tillatt å bruke i kosmetikk.

Summen av kjemiske stoffer er avgjørende

I rapporten "2-åriges udsættelse for kemiske stoffer" har Miljøstyrelsen valgt en helt ny tilnærming til kjemikalieproblemet. De fokuserer på summen av stoffer som et 2-årig barn utsettes for i løpet av et døgn i stedet for å se på risikoen ved hvert enkelt stoff eller produkt. Dette er noe vi og Grønn Hverdag har etterlyst lenge, sier Maiken Pollestad Sele, rådgiver i Oikos. Tidligere har Mattilsynet her i Norge sagt at dette er vanskelig. Er det mulig i Danmark så burde det vel være mulig i Norge også, spør hun.

De bevisste finner alternativer uten parabener

-Heldigvis finnes det bedre alternativer i kosmetikk som er sertifisert økologisk eller miljømerket.  Ved slik merking er omdiskuterte stoffer som for eksempel parabener ikke tillatt, fortsetter hun. Foreløpig er denne type kosmetikk lite utbredt i markedet, så det er de mest bevisste som finner fram til dem. Hovedsakelig selges de på helsekostbutikker, men man er ikke trygg selv om man handler der, forteller Sele.

Etterlyser føre-var holdning hos myndighetene

Det dukker stadig opp eksempler på saker der man finner ut at noe man trodde var trygt ikke er det likevel, enten det gjelder tilsetningsstoffer i kosmetikk, mat, leker eller sprøytemiddelbruk i landbruk og hager. Vi etterlyser en tydelig føre-var holdning hos ansvarlige myndigheter, i dette tilfellet Mattilsynet. Vi har sendt en henvendelse til dem om denne saken sammen med Grønn Hverdag og håper på bedre regulering, avslutter Maiken Pollestad Sele.

Oslo, 26.10. 2009

For mer informasjon om Miljøstyrelsens rapport:

Kontaktpersoner:

Maiken Pollestad Sele, rådgiver i Oikos, tlf. 23 10 96 42/mobil 41 20 22 40 e-post: maiken@oikos.no

Håkon Lindahl, rådgiver i Grønn Hverdag. Tlf. 23 10 95 55/mobil 97 65 71 01 e-post: haakon@gronnhverdag.no

Bilder av Maiken Pollestad Sele finnes på denne linken: http://www.oikos.no/newsread/ReadImage.aspx?DOCID=369&QUALITY=10