Flest økobønder i Afrika

Det er Afrika som har flest økologiske bønder med 529 000 fulgt av Asia og Latin Amerika. På verdenstoppen ligger Uganda som alene har 206 803 økobønder og er et land hvor det produseres mye økologiske bomull. I Norge har vi til sammenligning 2800 økologiske bønder

. Den økologiske fellesorganisasjonen Oikos samarbeider med flere organisasjoner i Zambia som organiserer 1300 bønder i mat- og bomullsproduksjon. Prosjektet er finansielt støtta av Norad og det norske, økologiske en grosfirmaet Norganic.

Frykten for helseskader gir flere økobønder

-På grunn av økt interesse for økologiske produkter, helseproblemer forbundet med kjemisk sprøyting og at økologisk produksjon ikke krever innkjøp av kostbar kunstgjødsel tror vi på vekst i økologisk produksjon i Afrika, sier Reidar Andestad, daglig leder i Oikos. Kenya regner med en kraftig økning i sin produksjon av økologisk te i 2009.  Kaffe er et sentralt økologisk produkt i Afrika, sammen med tropiske oliven, tropiske frukter og nøtter. En del helsekostprodukter blir også produsert.

Få land i Afrika og Asia har registrert sitt økologiske areal

Tross den økende oppslutningen om økologisk landbruk i antall produsenter, er andelen av samlet jordbruksareal som er økologisk svært lav med 0,1 % for hele Afrika, fulgt av Asia med 0,2 %.  - Det er viktig å huske at det er mye større grad av småskalabønder i afrikanske og asiatiske land sammenlignet med Europa og Nord-Amerika og at de er veldig viktige for lokal matforsyning, sier Reidar Andestad i Oikos. Når godkjenningssystemene for økologisk landbruk bygges ut i Afrika og Asia vil vi få storvekst i det økologiske arealet.

Oslo 06.03.09

Tall og bakgrunnsinformasjon kommer fra Årsrapporten om økologisk landbruk 2009 som nylig er utgitt av den sveitsiske forskningsstiftelsen FIBL.  Link: http://www.fibl.org/

For flere opplysninger

Reidar Andestad, daglig leder i Oikos tlf. 412 71 664