Ingen økoprodukter fra Tine stoppes

-Oikos er glad for at Norgesgruppen ikke har kuttet noen økologiske produkter i den nye avtalen de har inngått med Tine, sier Reidar Andestad, daglig leder i Oikos, fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk

Norgesgruppen skjermer øko

. Som en konsekvens av at NorgesGruppen ikke har kommet til enighet med Tine om en hovedsamarbeidsavtale for 2009, vil NorgesGruppen gjøre enkelte endringer i sortimentet av Tine-varer. Men Tines økologiske melk, oster og yoghurt og andre produkter blir fortsatt å finne i Norges gruppens butikker. Dette er blant de største økologiske varegruppene i Norge.

Flere nye økovarer kommer

Det er produktgruppesjef Christine Abrahamsen i Norgesgruppen som forteller at de økologiske produktene ikke berøres av redusert vareutvalg. Norgesgruppen satser videre på vekst på økologiske matvarer i 2009 og det blir flere nyheter å finne i butikkene nå fremover. Debio har kommet med tall på 1600 nye godkjente økologiske varer i Norge i 2008, Oikos forventer en ny fin vekst i vareutvalget i 2009, sier Reidar Andestad.

Heløkologisk Tacorett

Som et eksempel på at vareutvalget har blitt bedre nevner Christine Abrahamsen at i Ultra butikkene kan en nå kjøpe alle Taco-ingredienser økologisk; Kjøttdeig, grønnsaker, rømme, tortillachips, tortilla lefser og kryddermiks har man kunnet få en stund, men nå kommer også salsa som økologisk variant fra 1. Februar.  Dermed kan dette populære måltidet serveres med god miljøprofil. Av andre spennende nyheter kan vi nevne den økologiske pizzaen fra Natural "Lokale Helter", en pizza som er bakt for hånd og basert på økologiske ingredienser fra norske småskalaprodusenter.

Økologiske varemerker

Som et resultat av at Coop og ICA har lansert egne økovaremerker vil NorgesGruppen også vurdere dette på sikt, sier Abrahamsen, men foreløpig kjører vi videre med å tilby økovarer med stor bredde i varemerker, og konstaterer med glede at flere kjente merkevarer kommer med økologiske varer og at det nok skaper tillit hos forbrukerne.

For mer informasjon:

Oikos: Daglig leder Reidar Andestad 41 27 16 64