Øko-begrepet misbrukt i markedsføringen av produkter?

Forbrukerinspektørene setter lyset på økologiske produkter på NRK1, onsdag kveld kl. 19.30

- Det er på tide med en opprydding i begrepsbruken når det gjelder økologiske produkter. Sånn som det er i dag er det forvirrende for alle, sier rådgiver i Oikos, Maiken Pollestad Sele.

For økologiske matvarer er det ryddige forhold fordi begrepet "økologisk" i forbindelse med mat er rettsbeskyttet. Det betyr at for matvarer har man ikke lov til å bruke ordet "økologisk" før man har en godkjenning fra Debio, eller tilsvarende utenlandsk kontrollorgan. - Folk kan derfor være trygg på at matvarene har gjennomgått en økologidsk sertifisering og blir jevnlig kontrollert, forteller Pollestad Sele. - Men det er dessverre ikke alltid situasjonen når det gjelder økologiske tekstiler og andre ikke-spiselige produkter. Det er dette Forbrukerinspektørene vil se nærmere på, i onsdagens program.

Bildet: Økologisk moteshow på BioFach i februar 2009

Maiken Pollestad Sele har i en årrekke arbeidet for at den sterkt forurensende tekstilindustrien skal ta miljøansvar og bli økologisk. Hos Oikos leder hun blant annet et økologisk bomullsprosjekt i Zambia og hun var medforfatter av rapporten "Skitne klær", som Forum utgav i samarbeid med Naturvernforbundet og Oikos.

Mer informasjon inkludert link til rapporten nevnt over finnes på www.oikos.no under temaet økologiske tekstiler http://www.oikos.no/newsread/news.asp?n=5488&wce=

26.05.09

Spørsmål om dette kan rettes til:

Maiken Pollestad Sele er for tiden i Zambia og jobber med det økologiske bomullsprosjektet. Hun kan nås på telefon i Zambian (mobil):+26 097 644 684 eller via OPPAZ kontoret: +26 0211 265208.

Byr det på problemer, kan dere kontakte markedssjef i Oikos, Kersti Mathiassen,
på telefon 917 97 410 eller 23 10 96 43.