Økomat for 1 milliard

Milliardgrensa for omsetning av økologisk mat ble brutt i 2008, slik som vi spådde, konstaterer en fornøyd Kersti Mathiassen, markedssjef i Oikos, fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk.

Vekst på 30 %

AC Nielsen har kommet med en rapport for 2008 som viser omsetning på 890 millioner av økomat i dagligvarebransjen, hvilket er en vekst på 30 % fra 2007. - Dette er kun tall for dagligvarebutikkene og de tar ikke med omsetning til Godt Brød og en rekke andre virksomheter som omsetter økologisk mat utenfor kjedene, sier Kersti Mathiassen. Ut fra hennes informasjon fra markedet har derfor den økologiske matomsetningen passert 1 milliard i 2008.

Flere og flere bevisste forbrukere

- I Oikos gleder vi oss over den økte bevisstheten blant forbrukere på å velge miljøvennlige og sunne produkter, fra økologisk produksjon. Vareutvalget har blitt mye bedre i en rekke butikker og konkurransen på økomarkedet har blitt skjerpet mellom kjedene, dette tjener bevisste forbrukere på, sier Kersti Mathiasen.

Ultra har størst økovekst

NorgesGruppen har lenge hatt den høyeste økologiske omsetningen i landet, og 2008 styrket deres posisjon. Varehuskjeden Ultra opplyser at de har hatt en vekst på 95 prosent og tilskriver selv mye av grunnen til rekordøkningen til deres satsing på økologiske bakerier, i tillegg til å kunne tilby økologiske alternativer i de aller fleste varekategoriene.

Oslo 21.01.09

For flere opplysninger:

Kersti Mathiassen, markedssjef i Oikos, tlf 917 97 410 eller 23 19 96 43, E-post kersti@oikos.no