Pressemeldinger fra Oikos

Her ligger en del av Oikos sine pressemeldinger i 2008:

P R E S S E M E L D I N G 2. september 2008

288 nye øko-produsenter

Debio opplyser at det så langt i år er 288 produsenter som har startet omleggingen til økologisk produksjon. Antall produsenter som har meldt seg ut er 160, hvilket gir en nettoøkning på 128 økologiske produsenter.

- Dette er en gledelig utvikling at vi får en så stor nettovekst av økologiske bønder, sier Reidar Andestad, daglig leder i Oikos, fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk. - Samtidig må vi få på plass tiltak som gjør at antallet som slutter blir kraftig redusert.

P R E S S E M E L D I N G  1.  august 2008

Lavpris er "høypris" når det gjelder økologisk frukt og grønt

Nesten 70 % mer må du ut med, hvis du kjøper økologisk frukt hos Rimi istedenfor Coop Prix, og ICA Nær er over 90 % dyrere enn Coop Mega på økologisk gulrot og potet. – Merkelig at prisene skal variere så mye alt etter hvilken butikk du går i, sier Kersti Mathiassen, markedssjef i Oikos. – Kanskje ICA bør se litt på priskalkylene sine, spør hun.

P R E S S E M E L D I N G   29. juli 2008

Prix best på økologisk mat

- Av lavpriskjedene er Prix klart best på økologisk mat, sier Kersti Mathiassen, markedssjef i den økologiske fellesorganisasjonen Oikos.

P R E S S E M E L D I N G 11. juni 2008

Gledelig økning i økomelk

Økoorganisasjonen Oikos gleder seg over økningen i produksjon av økologisk melk i Norge. I følge tall fra TINE er økningen for årets seks første måneder på 19 % sammenligned med 2007, hvilket tilsvarer 2 millioner liter.