Terje Haakonsen betaler for flere økologiske skolehager

Brettkjører Terje Haakonsen og hans selskap Korn lager økologiske bakervarer, nå gir de også støtte til etablering av flere skolehager i Norges som vil drive økologisk. Skoler og barnehager får frist til 1.mars for å søke om støtte fra Økobarnefondet hos Oikos.

Oslo 05.02.09

Terje Haakonsen viktig motivator

- Jeg tror det kan inspirere mange at Terje Haakonsen med engasjement og penger bidrar til at barn i Norge skal få egen erfaring med å dyrke grønnsaker, bær og frukt, sier Reidar Andestad, daglig leder i Oikos.  Han viser til at det er ingen annen norsk toppidrettsutøver som har frontet nytten med økologisk mat som Terje Haakonsen.

Flere bidragsytere

Terje Haakonsen med Korn er årets største bidragsyter til Økobarnefondet sammen med Alternativ Mat. Det er dagligvarebransjen i Norge som har bidratt til oppetting av fondet som administreres av Oikos, fellesorganisasjonen for økologisk produksjon og forbruk.  Sist år ble det delt ut 110 000 kroner og i år blir det 90 000.  Dagligvarebransjen som står bak Økobarnefondet er Rema 1000 Norge, Coop Norge, Norgesgruppen og ICA Norge.

Øremerket unge barn

-Årets tildeling er øremerket skolehager for de yngste, for barnehager og skolefritidsordninger. Støtte blir gitt til oppretting av økologisk skolehager, innkjøp av plantermateriale og elevutstyr og pedagogisk materiell, sier Reidar Andestad . - Alle barn i Norge burde sikres egenerfaring i dyrking og bruk av egne vekster, her er skolehager en stor mulighet som mange flere bør benytte seg av.

Mer informasjon om Økobarnefondet og søknadsskriving finnes på www.oikos.no.

Mer informasjon om Terje Haakonsen og bilde på http://www.t-a-c.no/category/line-up/

For å få mer informasjon om Økobarnefondet kontakt:

Reidar Andestad, daglig leder Oikos, 41 27 16 64, e-post. reidar@oikos.no