NYHETSBREV NR 02/11 FRA OIKOS – ØKOLOGISK NORGE

Nyhetsbrev 18. Januar 2011

Forby transfett i Norge

 

Norge må forby helseskadelig transfett og følge restriksjoner vedtatt på Island og i Danmark, sier daglig leder Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge til Handelsbladet. Transfett er uheldig fordi det øker blodkolestrolet og risikoen for hjerteinfarkt. Vi får i oss transfettsyrer først og fremst ved å spise meieriprodukter, industriprodusert bakverk og enkelte kjøttvarer.  Nå sender Oikos - Økologisk Norge brev til norske helsemyndigheter hvor vi krever forbud mot transfett. Dersom kravet om forbud ikke vinner fram, krever Oikos at produkter med transfett merkes med advarsel på emballasjen.

 

Transfett er foreløpig lovlig å bruke også i økologiske produkter, dette jobber Oikos - Økologisk Norge for at skal endres og vi vil følge opp selskaper i Norge som bruker transfett i Økologiske produkter.

 

 

Kilde: Oikos - Økologisk Norge / Handelsbladet papirutgaven

 

 

 

Økologiske forbrukere har sunnere livsstil

 

En omfattende tysk kost- og livsstilsundersøkelse viser at forbrukere som vanligvis spiser økologisk mat også har sunnere matvaner enn de som ikke spiser økologisk. Sammenliknet med de forbrukerne som ikke kjøper økologisk mat, er økologisk bevisste forbrukere ofte ikke-røykere og fysisk aktive personer med god kunnskap om ernæring. -Dette er neppe overraskende, men det er verdifullt at det kommer undersøkelser som klart bekrefter inntrykket vi har fra flere sammenhenger, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

 

Kilde: Oikos - Økologisk Norge / Økologisk Landforening

 

  

Fortsatt vekst i økobomullsproduksjon

 

Veksten i verdens produksjon av økologisk bomull fortsatte i 2009-2010 sesongen, skriver Ecotextile News. Ifølge seniordirektør i Textile Exchange, LaRhea Pepper, har tekstilprodusenter, forhandlere og forbrukere, og enda viktigere, bønder, signalisert fortsatt interesse for økobomull på tross av finanskrisen og dens medfølgende ekstra risiko- Dette er veldig gledelig, sier rådgiver i Oikos- Økologisk Norge, Maiken Pollestad Sele. - Moteindustrien er ekstremt trendforkusert, dermed kan det lett snu, mener Sele.

 

I Norge er Pierre Robert Group er en av aktørene som har produkter i økobomull og de har signalisert at de har fått god respons fra forbrukere. Pierre Robert Group vil fortsette med økobomull, produktene produseres i Tyrkia med sertifisering av Global Organic Textile Standard (GOTS). H&M sier at de også vil fortsette med økobomull,  de har fått så god respons at H&M også har tatt inn økologisk kosmetikk.

 

Kilde: Oikos - Økologisk Norge / Textile Exchange

 

 

Lyst på en økodate med dagligvarekjedene?

 

For sjette gang arrangerer Handelsbladet FK speeddating mellom små leverandører og kjedene. I år har de et spesielt økologisk fokus og de første ti økoprodusentene som melder interesse, får muligheten til å delta gratis. - Dette er en fin mulighet for mindre økologiske produsenter til å få et første møte med dagligvaren, sier markedssjef i Oikos -Økologisk Norge, Kristina Alnes, dagligvarehandelen kan være vanskelig å komme inn i, så her er det bare å kaste seg rundt om man er interessert.

 

Kilde: Oikos - Økologisk Norge / Handelsbladet