NYHETSBREV NR 07/10 FRA OIKOS

NYHETSBREV 23. februar 2010

Vil ikke, bare vil ikke?

Ikke en eneste gang viser TINE bildet av en økologisk melkekartong i sine reklamer. Ikke et eneste lite beger med øko-yoghurt er å se i reklamen som ellers gir deg alt inn med teskje.

 

Det får meg til å lure: Hva er TINEs interne motto for markedsføringen av de økologiske produktene? "Vil ikke, bare vil ikke"?

 

Les hele kommentaren her

 

 

Godt gjemt - fort glemt?

Økologisk melk er godt gjemt i butikkhyllene og lite synelig i TINEs kommunikasjon, kanskje dette er årsaken til at kundene glemmer å legge den i handlekurven?

 

Resultatene av Oikos' økomelkjakt kan tyde på at manglende tilgjengelighet og dårlig synlighet i butikk kan være med på å forklare dårlig omsetningstall på økomelk fra TINE. Blant annet viste undersøkelsen at økomelk ikke var tilgjenglig i en tredjedel av butikkene, og at der økomelka var i butikk, var den lite synlig i forhold til konvensjonell melk.

 

Se hele jaktresultatet her  

 

  

Biolaproduktene bør bli økologiske

TINE kan ikke lenger bruke navnet Biola på produkter som ikke er økologiske. Dette kommer som en konsekvens av nytt EU-regulativ som skal verne om betegnelser knyttet til økologisk godkjent mat. Bio er forkortelsen på økologisk i Tyskland og flere andre land.

 

Oikos foreslår som ei grei løsning for TINE at alle Biola-produktene blir produsert økologisk, og da er TINEs problem med bruken av begrepet "bio" løst, sier fagsjef Jon Magne Holten. Les også om dette i Aftenposten.

 

Kilde: Oikos

 

  

Ikke svikt økomelka!

TINE skal i et konsernstyremøte i 23. februar styrebehandle situasjonen for økologisk melk. Oikos frykter at økomelka skal nedprioriteres og ber i et brev til TINE om at markedsføringen av økomelk må styrkes. Les brevet her.

 

Oikos har inntrykk av at økomelka har kommet inn i en nedadgående spiral, hvor lavere salg fører til lavere markedsarbeid, som igjen fører til lavere salg. Salgsnedgangen begynte i februar 2008 da Tine gjorde tre endringer: emballasjedesignen ble mer anonym, Ø-merket ble flyttet til baksiden av kartongen og utsalgsprisen økte. Trenden må snus til det motsatte og en sterker markedsføring av TINEs økologiske produkter er nødvendig, framholder Oikos.

 

Kilde: Oikos