NYHETSBREV NR 09/10 FRA OIKOS

NYHETSBREV 8. mars 2010

Ikke hold i øko-løftene

 

Petter Stordalen og Choice lover fullverdig økologisk frokost på alle kjedens 170 hoteller. En fullverdig frokost definerer de selv som at gjestene skal finne økologiske alternativer innen brød, pålegg, egg, frokostblandinger, drikke og kaffe.

 

Etter å ha testet 10 hoteller uanmeldt, konkluderer NRK FBI at Choice ikke holder hva de lover. Kersti Mathiassen, markedssjef i Oikos, ble med FBI på en av frokostene og kunne konstatere det samme.

 

Kilde: Oikos

 

 

The Arctic Challenge med klar økologisk profil

 

I år, som tidligere år, klarer The Arctic Challenge å planlegge sine innkjøp og sikre økologisk mat under sine arrangementer. Denne helgen braket det løs i Wyllerløypa i Oslo, der brettkjørere fra store deler av verden ble samlet til det prestisjetunge arrangementet startet av blant annet Terje Haakonsen. Oikos var som vanlig med på arrangementet med informasjonsstand.

 

- The Arctic Challenge har de siste årene hatt en gjennomført fronting av økologisk mat som del av sin miljøprofil. Dette er et av de idrettsarrangementene i Norge som viser hvordan det kan gjøres, sier prosjektleder Idun Leinaas i Oikos.

 

Kilde: Oikos

 

 

Økoutviklingen i Danmark til inspirasjon

 

En av nøkkelkvinnene bak den imponerende utviklingen av økologisk forbruk i Danmark, Gitte Hvoldal fra Økologisk Landsforening, ga deltagerne på Oikos sitt markedsseminar innsikt i det danske økomarkedet. Hun fokuserte på hvordan danskene har jobbet systematisk med markedsaktiviteter for å støtte oppunder veksten i markedet.

Hvoldal ble også med Oikos på en runde i norske butikker. Etter butikkrunden roste hun økologiske Norgården for god design på deres økologiske kjøttprodukter, samtidig savnet hun flere økomelkprodukter i norske butikker. Hun trodde BioQ, var økologisk melk, og ble dermed et eksempel på at Bio-betegnelsen skaper feil inntrykk av varer når de ikke er økologiske.

 

Kilde: Oikos