NYHETSBREV NR 14/10 FRA OIKOS

NYHETSBREV 19. april 2010

Ny stor økovekst i Danmark

Coop Danmark rapporterer om ny stor økologisk vekst de første månedene i 2010. Katrine Milman, CSR manager i Coop Danmark, snakker om en vekst på hele 20 %, sier markedssjef Kristina Alnes i Oikos - Økologisk Norge, som har møtt Milman i helgen. Det har vært en særlig stor salgsøkning på den økologiske merkevareserien Änglamark, som også finnes i Coop Norges butikker.

 

I Norge rapporterer konsernsjef Sverre Leiro i Norgesgruppen at forbrukerne vender tilbake til supermarkedene. - Denne endringen i kjøpsadferd hos norske forbrukerne vil alene kunne trekke opp omsetningen av økologiske vare her i landet, sier Kristina Alnes, dette fordi økovareutvalget er mange ganger større i butikker som Meny, Mega, Obs og Ultra, enn i lavutvalgsbutikkene.

 

Kilde: Oikos

 

Burhønsegg må merkes

I EU er det krav om at alle egg som kommer fra høner som holdes fanget i bur merkes som burhønsegg. I Danmark finner en som følge av EU-krav følgende merkegrupper for egg: økologiske, fra høner som går fritt ute med økologisk fôr, frittgående, fra høner som får bevege seg ute, skrapegg, fra høner som ikke slipper ut men går fritt inne, og burhønsegg, fra høner i bur. Oikos- Økologisk Norge, vil be Mattilsynet svare på hvorfor EU-bestemmelsen om eggmerking ikke følges i Norge, og vil be om at den blir gjort gjeldene her, sier Reidar Andestad, daglig leder.

 

I Norge går en dagligvare i front, Rema 1000 har annonsert at de vil fase ut salg av buregg. Fra 2012 vil Rema 1000 kun selge egg fra frittgående og økologiske høner. Oikos - Økologisk Norge synes det er veldig gledelig at Rema 1000 går i front for hønsevelferd, og oppfordrer de andre kjedene til å følge etter. Les mer om dette hos Dyrevernsalliansen.

 

Kilde: Oikos

 

 

Lavprisbutikkene utfordres på økologisk grønt

Lavprisbutikkene må ha minst fire økologiske grøntprodukter: gulrot, potet, eple og banan.Denne utfordringen kommer fra Kari Mette Holm som er prosjektleder for foregangsregionen for økologisk grønt i Vestfold og daglig leder Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

 

Alle forbrukere i Norge bør være sikret en minsteadgang til basisvarer innen økologisk frukt og grønt, sier Reidar Andestad. Disse fire produktene er store i økologisk sammenheng og kan lett bli enda større. Lavprisbutikkene bør ta sin del av miljøansvaret og tilby forbrukerne et minimum av økologiske grøntprodukter.

 

Kilde: Oikos