NYHETSBREV NR 15/10 FRA OIKOS- ØKOLOGISK NORGE

NYHETSBREV 27. april 2010

Bondens marked - en naturlig arena for økologisk mat

Bondens marked jobber for å øke inntjeningsgrunnlaget for bønder som ønsker å selge lokalprodusert mat. Kundene på Bondens marked blir stadig flere, og mange ønsker et bredere utvalg av økologiske varer. Det ønsker Bondens marked å gjøre noe med, men da trenger de å komme i kontakt med deg som er økologisk matprodusent.

 

Som en del av dette arbeidet planlegger de tre økologiske Bondens marked i løpet av 2010. Det første går av stabelen på Karl Johan 5. Juni, og er en del av Oslo Miljøfestival. De neste er 5. september på Bygdøy og 25. september i Trondheim. Deltagelse i Oslo er gratis. Dersom dette virker interessant, ta kontakt med Siv Heia Uldal på telefon 22 05 46 63 /414 12 799 eller e-post post@bondensmarked.no snarest, helst innen mandag 3. mai.

 

Les mer her.

  

 

Forbrukerombudet støtter krav om merking av egg fra burhøns

Både Dyrevernalliansen og Oikos har fremmet krav om merking av egg som kommer fra burhøns, slik det er krav om dette i EU. Forbrukerombudet støtter nå en slik merking. - Oikos - Økologisk Norge mener en slik støtte er viktig for at norske myndigheter skal innføre krav om slik merking. En merking av egg fra burhøns vil sannsynligvis føre til at forbrukerne i langt større grad velger egg fra økologiske eller frittgående høner, dermed holdes færre høner i bur og dyrevelferden bedres, sier Reidar Andestad i Oikos - Økologisk Norge.

 

Mattilsynet informerer om at EUs markedsregelverk ikke er en del av EØS-avtalen og derfor ikke gjelder i Norge. Dette slår ikke organisasjonene seg til ro med.

 

Kilde: Oikos / Dyrevernalliansen

 

 

Mange villige til å betale mer for økologisk mat

Undersøkelsen Norsk Monitor viser at 37 % av nordmenn er villige til å betale opp til 15 % mer for økologisk mat. - At en så stor andel av det norske folk ser merverdien til økologisk mat er oppløftende og viser at det norske økomarkedet har et stort potensial, sier markedssjef i Oikos - Økologisk Norge, Kristina Alnes.

 

Når over en tredjedel av befolkningen ser tydelig merverdien av økologiske mat tyder dette på at økologiske produkter ikke er marginale produkter, og at det burde være et stort potesial utover dagens markedsandel på 1,2 % sier Kristina Alnes. Oikos - Økologisk Norge oppfordrer alle markedsaktører til å satse på økt synlighet av økoproduktene og offensiv markedsføring for å nå ut til forbrukerne.

 

Kilde: Oikos / Aftenposten papirutgaven

 

 

Økogulrota puster mindre

Det er mange gode grunner til å kjøpe økologisk gulrot. Den smaker vanligvis bedre, den finnes i alle butikker, den er usprøyta og den er vanligvis ikke overpriset. Men nå kommer Oikos magasinet Ren Mat ut med en ny grunn, økologisk gulrot puster mindre. Det er Nofima Mat ved prosjektansvarlig Berit Martinsen som forteller dette. Men har det noen betydning? Jo, det betyr at den har lengre holdbarhet.

 

Planter produserer oksygen gjennom fotosyntesen, men de har også en respirasjon, pusteprosess, der de forbruker oksygen og slipper ut CO2. Hvis en plante respirerer mye på lager eller i butikk blir livet kortere, ergo får den dårligere holdbarhet, sier Martinsen til Ren Mat. I prosjektet mellom Østfoldforskning, Coop og Nofima Mat ser de blant annet på pustingen til konvensjonelle og økologiske grønnsaker.

 

Kilde: Oikos