NYHETSBREV NR 17/10 FRA OIKOS- ØKOLOGISK NORGE

NYHETSBREV 10. mai 2010

Siste nytt om kampanjen AKTIV ØKO

 

Kampanjen AKTIV ØKO begynte mandag 3.mai og har allerede engasjert mange aktive økoforbrukere. En viktig del av kampanjen er å kåre kommunens beste økobutikk i flere kommuner. Målet for kampanjeperioden er at 20 kommuner skal få kåret sin beste butikk og det ser ut til at målet vil bli nådd.

 

Les mer.

 

 

Kefir en uventet toppselger

 

I forrige uke spurte vi hvilket økologisk produkt Norgesgruppen solgte mest av. Av de innsendte svar, var det ingen som gjettet at Kefir var det toppselgende produktet. - De fleste regnet med at det toppselgende produktet ville være et basisprodukt, som melk eller egg, sier markedssjef i Oikos - Økologisk Norge, Kristina Alnes. At den økologiske toppselgeren er Kefir, sier noe om både Kefirs popularitet og basisproduktenes små markedsandeler

 

Kilde: Oikos

 

Statens tilbud for økologisk drift ved jordbruksforhandlingene

 

Staten fredag 7. mai fram sitt tilbud til årets jordbruksforhandlinger. - Vi er overrasket og skuffet over at de økologiske husdyrtilskuddene ikke økes i en periode hvor produsentene får mindre tilleggsbetaling for økologisk kjøtt og melk. Dette er særlig påfallende når staten argumenterer for dette i dokumentet, sier Jakob Bjerkem, styreleder i Oikos - Økologisk Norge.

 

Det er for tiden flere bønder som melder seg ut av Debio enn som melder seg inn. Dette er alvorlig, derfor må partene i forhandlingene komme med tiltak i samsvar med det Jordbruket har fremmet i sitt krav. Oikos - Økologisk Norge kommer tilbake med flere merknader til Statens tilbud.

 

Kilde: Oikos

 

Rema 1000 slår til mot burhønsdrift

 

Før påske sjokkerte Rema 1000 sine eggleverandører med å fortelle dem at Rema 1000 ikke ønsker å selge egg fra burhøns etter 2012. Nå opplyser innkjøpssjef Tor Erik Aag i Rema 1000 i en pressemelding fra Newswire at de står fast på sin nye dyrevernprofil og vil kun selge egg fra frittgående høner fra 2012.

 

I tillegg sier selskapet at de støtter forslag fra Oikos - Økologisk Norge og Dyrevernalliansen om at egg fra burhøns må merkes som det, slik det er krav om i EU. -Med dette løfter Rema 1000 dyrevelferden i Norge, sier Reidar Andestad i Oikos.

 

Kilde: Oikos

 

  

Ukens konkurranse

 

Hver uke i mai og juni vil det bli lagt ut ukens spørsmål på Oikos-sidene. Vi trekker en vinner blant de med riktig svar som får tilsendt en miljøvennlig bærepose

 

Ukens spørsmål er:

Økohøner får vandre både ute og inne, men stilles det noen andre ekstra krav?

 

Delta i konkurransen ved å sende dit svar og din postadresse til kristina@oikos.no