NYHETSBREV NR 25/10 FRA OIKOS- ØKOLOGISK NORGE

NYHETSBREV 9. august 2010

Økologisk mat - hva skjuler seg bak forbrukeren?

Skal det norske økomarkedet være forbrukerstyrt eller bør det "utvikles" gjennom aktiv markedsføring, spør Stig Larssæther i en kronikk i Nationen 9. august. Han viser også til at det konvensjonelle landbruket har preget utviklingen av økolandbruket i stor grad, og mener det er på tide å tenke nytt rundt markedsføringa av økomaten.

 

Kilde: Oikos / Nationen

 

Spar er Svelviks best økobutikk!

Spar Svelvik ble lørdag 7. august kåret til den beste økobutikken i Svelvik kommune av Oikos - Økologisk Norge. Kåringen er en del av forbrukerkampanjen AKTIV ØKO og ble i Svelvik arrangert sammen med Økoløftprosjektet i Svelvik kommune og Svelvik produkter. Vinnerbutikken ble annonsert på Svelvikdagene.

Kilde: Oikos

Bør ikke droppe økomelk

NRK meldte tidligere denne uken om flere butikker vest i Vest-Agder som vurderer å fjerne den økologiske lettmelken fra hyllene eller allerede har gjort det. Oikos - Økologisk Norge mener at dette er et feiltrinn. - Den økologiske lettmelken er en av bærebjelkene til økolandbruket, og har stor betydning for hele økomarkedet, den må derfor beholdes i butikkene, sier markedssjef i Oikos, Kristina Alnes. For å sikre dette burde dagligvarebransjen og Tine bidra til å løfte kjennskapen til økologisk melk.

 

Kilde: Oikos / Nrk Sørlandet

 

 

Oikos syklet smoothies på Norway Cup

Den store fotballturneringa Norway Cup gjekk av stabelen i forrige uke på Ekebergsletta i Oslo. Mange tusen born kjem til Oslo for å spele fotball og ha det gøy med både gamle og nye vener. For å halde dagen ut, er det viktig med god mat og drikke. Oikos har, med støtte frå Fylkesmannen i Oslo, Akershus og Østfold, samarbeidd med Norway Cup for at dei skal kunne tilby utøvarane økologisk mat og drikke. Så langt har ikkje dette ført til noko særleg økologisk fokus hjå arrangøren, men Oikos stiller opp og bidrar til ein viss økologisk prosent på sletta.

 

Kilde: Oikos

Sluttseminar for iPOPY 02.09

Det internasjonale forskningsprosjektet iPOPY har gjennom fire år studert servering av økologisk mat til barn og unge i Italia, Finland, Danmark, Norge og delvis Tyskland. Det er blant annet funnet at unge generelt har en positiv holdning til økologisk mat, og at skoler som tar i bruk økologisk mat, får et sunnere mattilbud.

 

 

Resultatene fra iPOPY kan være til stor nytte for både politikere, byråkrater, ansatte i skoler og barnehager, samt mat- og ernæringsforskere. Påmelding innen 20.august: Seminaret er gratis og åpent for alle interesserte.

 

Mer informasjon: Bioforsk

 

Spennende seminar på Økofestivalen 27.08

 

Økofestivalen i Sande i Vestfold arrangerer 27.august et seminar med temaet "Økologisk produserte varer selger bedre i våre naboland enn i Norge, hva kan årsaken være?" Det blir innlegg og debatt med aktører fra Danmark og Norge. Mer informasjon kommer snart på http://www.okofestivalen.no/

 

For påmelding kontakt Arne Ellevog på arne-el@online.no / telefon 928 30 120.

 

Vel møt til en lærerik dag!