NYHETSBREV NR 28/09 FRA OIKOS

Nyhetsbrev 8. september 2009

 

Ny pristest viser store prisforskjeller

- Variasjonene er svært store, både hva pris og utvalg angår, forteller markedssjef i Oikos, Kersti Mathiassen. - Vår nye pristest viser at i dyreste butikk måtte man i uke 34 betale 57 % mer for en kg økologisk gulrot enn i billigste butikk, mens prisen på økologisk gulrot var 25 % høyere i en butikk i Bergen, enn i en tilsvarende butikk i Oslo.

 

- Prissettingen kan nærmest virke litt tilfeldig, kommenterer Mathiassen. - Som produsent- og forbrukerorganisasjon reagerer vi på at enkelte priser økovarene så høyt at de skremmer forbrukerne vekk og dermed gjør det vanskeligere for folk å leve mer miljøvennlig og bærekraftig.

 

Les mer om resultatene på www.oikos.no

(http://www.oikos.no/newsread/news.asp?docid=11360&wce=dokument)

 

 

Nortura skjerper kravene for økologisk kjøtt

Nortura går over til kontraktsproduksjon av økologisk storfekjøtt og stiller strengere krav til økologiske lam. Dette kom frem på møte som Oikos hadde med Nortura/Norgården mandag 7. september. Nortura kommer ikke til å senke merprisen på økologisk stofekjøtt til produsent. Derimot vil de etablere kontrakter for økologisk kjøtt og lang innmeldingsfrist, for å sikre jevn og tilpasset levering.

 

Les mer på www.oikos.no

(http://www.oikos.no/newsread/news.asp?docid=11359&wce=dokument)

 

 

Økogulrot inspirerer konvensjonelle til å kutte sprøytemiddel

Gjennom erfaring med sprøytefri økologisk gulrotdyrking, har Solør Grønt kraftig redusert sprøytemiddelbruken i de konvensjonelle åkrene de har ansvar for.  - Denne virksomheten er et godt eksempel på at økologisk drift er spydspiss for et mer miljøvennlig landbruk, sier Reidar Andestad, daglig leder i Oikos.

 

Les mer på www.oikos.no

(http://www.oikos.no/newsread/news.asp?docid=11358&wce=dokument)

 

 

Mette Bogen er ansatt i Oikos

1. september begynte Mette Bogen som prosjektmedarbeider i Oikos. Mette er utdannet klinisk ernæringsfysiolog og har med seg mye erfaring både med kostveiledning blant annet ved Balderklinikken, Baletthøgskolen og Olympiatoppen, samt fra dagligvarebransjen gjennom en markedskonsulentstilling i Unilever.

Les mer på www.oikos.no

(http://www.oikos.no/newsread/news.asp?docid=11357&wce=dokument)

 

 

Oikos på Dyrsku'n 11. - 13. september
Også i år vil Oikos stå sammen med TINE, Gilde og Prior i Landbrukshallen på Dyrsku'n, hvor Oikos har ansvaret for det økologiske hjørnet. - Kom innom og få en smak på høstens nyheter, oppfordrer Kersti Mathiassen, markedssjef i Oikos.