Kraftig grønnsakssuppe…

23.11.2015

Ved å koke supper og gryter selv fra bunnen, bruke hele grønnsaken og beina fra sunne, gress­etende dyr, blir mye av behovet for essensielle proteiner, vitaminer og fettstoffer dekket. Har du valgt bort kjøtt, ha rikelig med god olivenolje i suppen din. Oljen får mange grønnsaker til å slippe løs viktige næringsstoffer, i tillegg er oljen nødvendig i seg selv.



6-8 pers

Kjøttkraft

Gulrøtter
Sellerirot
Purre
Grønnkål
Persillerot
Avsvidd paprika
Beter (ikke røde)
Chili
Hvitløk
Bladpersille
Salt
Smør og olivenolje
Perlespelt eller byggkorn

• Vi angir ikke mengde, ta så mye eller lite av det du vil og bruk gjerne andre grønnsaker også. Blir det for lite væske har du laget lapskaus i stedet, det er også godt! Eller hell på mer vann og smak til med salt og pepper.

• Rens, skrell og hakk alle grønnsakene, ha dem i en bolle med kaldt vann mens du jobber. Avfall har du i en egen gryte, det skal bli grønnsakskraft.

• Når kraften er ferdig kokt skummer du av det som måtte legge seg på toppen med en hullsleiv, tar ut beina og legger grønnsakene i. Kok opp og la det koke forsiktig i ca. 30 min.

• Skyll kornene i kaldt vann og la dem koke med i suppen sammen med grønnsakene. Bygg må du bløtlegge først, følg oppskriften på pakken.

• Skjær kjøtt fra beina, hakk dette og ha det i suppen. Husk å pirke ut margen i de hule beina og la det koke med. Er margen stor bør du hakke den i biter.

• Ha over hakket persille til slutt og server med godt brød, smør eller sennep til.

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører