Pistasjis…

27.07.2015

Kokken Dag Tjersland på Skur 33 deler oppskriften på suksessisen med oss. Den er like enkel som den er god. Hemmeligheten for å få en frisk smak er å tilsette yoghurt eller rømme. Da blir den passe syrlig og lett istedenfor en mektig is der vi bruker fløte og egg. Ikke minst er dette er is med ekte pistasjnøtter og -smak!

6 pers

1 l økologisk H-melk
200 g økologisk sukker
1 ss Rørosrømme eller -yoghurt
100 g pistasjnøtter
noen mandler og/eller hasselnøtter

• Kok opp melk og sukker. Ha yoghurt eller rømme i gryten, rør godt og sett gryten, når den er blitt kald, med lokk på i kjøleskapet i 2-3 døgn.

• Kjør ca 100 g pistasjnøtter i blenderen med kniv til du har en pasta. Pisk dette i sukkermelken som har stått i kjøleskapet. Bruk gjerne en stavmikser. Du kan godt la dette stå kaldt en stund igjen så smakene får satt seg før du kjører det i en ismaskin. Har du ikke ismaskin setter du gryten i fryseren og pisker opp med en stavmikser ca hver halve time til isen er perfekt. Dette er en italiensk oppskrift og i Italia serveres ikke is som kuler, men som en masse så silkemyk at skjeen glir igjennom uten motstand.

• Isen bør spises så fersk som mulig, helst helt nylaget.

• Strø krokan på toppen; smeltet sukker med hakkete nøtter.


utropstegnPistasjnøtter er kaloririke, det meste kommer fra enumettet fett som er godt for hjertet.
Nøttene er også rike på protein, kostfiber, B-vitamin samt at de er en fin kilde til magensium og jern.

Kommentarer:

Samarbeidspartnere

Annonsører